Παρά την καλή πορεία στις εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών η αξία των οποίων σημείωσε το πρώτο οκτάμηνο του 2018 αύξηση κατά 16,2% (696,6 εκατ. ευρώ) σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, “η χώρα μας πρέπει να βρει νέες αγορές για τα προϊόντα της, καθ’ ότι τα επίπεδα κατανάλωσης στην Ευρώπη είναι στάσιμα και οι τιμές συμπιεσμένες”, αναφέρει ο κ. Πολυχρονάκης Ειδικός Σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης φρούτων, λαχανικών και χυμών (INCOFRUIT – HELLAS).
Συγκεκριμένα το πρώτο οκτάμηνο του 2018 οι εξαγωγές:
- των λαχανικών (168.996 τόνων) αυξήθηκαν κατά 4,4% σε όγκο ενώ σε αξία (120,793 εκατ. ευρώ) σημειώθηκε μείωση 1,6%.
- των φρούτων εκτοξεύθηκαν σε όγκο κατά 9,4%, και σε αξία κατά 20,7% και ανήλθαν σε 904.802 τόνους και 575,822 εκα. ευρώ.
Στον τομέα των φρούτων οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε αξία εξαγωγών σημειώθηκαν:
- στα ακτινίδια με 76,5%,
- στα μανταρίνια με 58,4% και
- στα πορτοκάλια με 23,9%.
Στα λαχανικά πρωταγωνιστεί η ντομάτα με αύξηση 8,1% σε αξία.
Σημαντική μείωση σημειώθηκε στις εξαγωγές μήλων, – 20,5% σε σχέση με το αντίστοιχο οκτάμηνο του 2017.
Οι εισαγωγές από την άλλη μειώθηκαν τόσο στα φρούτα, όσα και στα λαχανικά. Συγκεκριμένα, κατά -2,8% κατ’ αξία και κατά -0,6% σε όγκο ήταν η μείωση των εισαγωγών σε φρούτα ενώ στις εισαγωγές λαχανικών η μείωση είναι αρκετή μεγαλύτερη, κατά -12,2% σε αξία και κατά -7,6% σε όγκο.
Έντονος ανταγωνισμός
Αν και οι προοπτικές θεωρούνται θετικές, η ανάλυση των στοιχείων αναδεικνύει τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τις παραγωγές χωρών με ημερολογιακή συγκομιδή και καλλιέργειες που συμπίπτουν με την ελληνική παραγωγή και καταδεικνύει την ανάγκη λήψης επειγόντων στρατηγικών μέτρων για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε αρκετά προϊόντα.
Παράλληλα, οι πρακτικές διακίνησης ατυποποίητων (κατ’ ευθείαν από τον αγρό) προϊόντων από “Ελληνες και βαλκάνιους εμπόρους“ ζημιώνουν την ελληνική οικονομία και δυσφημούν τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά.
Σε αναζήτηση νέων αγορών
Το άνοιγμα νέων αγορών θεωρείται αναγκαίο για να αντισταθμιστεί η παγκοσμιοποίηση της ενδοκοινοτικής αγοράς, με έντονη την αύξηση των εισαγωγών στην Ε.Ε., καθώς και την απώλεια της ρωσικής αγοράς. Η ποιότητα και το ανταγωνιστικό κόστος των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων μπορούν να ανοίξουν το δρόμο για πιο απομακρυσμένες παγκόσμιες αγορές.
Ο Σύνδεσμος INCOFRUIT – HELLAS πιστεύει ότι ο μειωμένος όγκος και η αξία των εξαγωγών που εκπροσωπούν τα ελληνικά φρούτα και τα λαχανικά εκτός Ευρώπης οφείλεται μεταξύ άλλων στα φυτοϋγειονομικά εμπόδια.
Η Ελλάδα δεν έχει πρόσβαση στην πλειονότητα των ασιατικών αγορών εξαιτίας φυτοϋγειονομικών φραγμών, αλλά ακόμη και όταν αίρονται τα εμπόδια αυτά, η χώρα μας συχνά αποτυγχάνει να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά έναντι άλλων χωρών λόγω οργανωτικών ελλείψεων (η προσφορά είναι κατακερματισμένη και ανεπαρκώς προσαρμοσμένη σε αυτές τις αγορές ).
Οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες είναι σε θέση να ανταγωνίζονται τις άλλες χώρες στις ασιατικές αγορές και η υπέρβαση των φυτοϋγειονομικών φραγμών που εμποδίζουν την πρόσβαση σε πολλές αγορές είναι προτεραιότητα. “Για παράδειγμα, τα μήλα, είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι με την μεγάλη ευρωπαϊκή παραγωγή όπως αυτή που έχουμε αυτή τη εμπορική περίοδο, η χώρα μας δεν μπορεί να εξάγει στην Κίνα, μια χώρα με 1,4 δισ. καταναλωτές που εφέτος η παραγωγή της θα είναι μειωμένη λόγω παγετού, ενώ η Γαλλία και η Πολωνία μπορούν” τονίζει ο κ. Πολυχρονάκης.