Στην αρχή για τρόφιμα και καλλυντικά και πιο πρόσφατα για καύσιμο, η ζήτηση για φοινικέλαιο στην Ευρώπη σημείωσε ραγδαία αύξηση τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

Φοινικέλαιο: Κάτι φαίνεται να αλλάζει προς το καλύτερο

Στην αρχή για τρόφιμα και καλλυντικά και πιο πρόσφατα για καύσιμο, η ζήτηση για φοινικέλαιο στην Ευρώπη σημείωσε ραγδαία αύξηση τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

Η στροφή στην πράσινη ενέργεια και η πολιτική των βιοκαυσίμων ενίσχυσε την εισαγωγή φοινικέλαιου από χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας. Παράλληλα, σχεδόν το 50% των προϊόντων στα σουπερμάρκετ περιέχει φοινικέλαιο.

Η αυξημένη ζήτηση για φοινικέλαιο οδήγησε στην αποψίλωση τεράστιων εκτάσεων τροπικών δασών με σκοπό την καλλιέργεια φοινικόδεντρων, ιδιαίτερα σε χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Σύμφωνα με την WWF, 400.000 εκτάρια δάσους καταστρέφονται ετησίως και απειλούμενα είδη, όπως ουρακοτάγκοι, τίγρεις κλπ. οδηγούνται προς εξαφάνιση, λόγω καταστροφής του φυσικού τους περιβάλλοντος.

Περιορισμός, έλεγχος και αειφορία

Σήμερα η  Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται να γυρίζει την πλάτη της στο φοινικέλαιο.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έκαναν δεκτή τη μεταστροφή της Ε.Ε. απέναντι στη χρήση φοινικέλαιου ενώ αντίθετα μεγάλες εταιρείες από χώρες παραγωγής όπως η Ινδονησία και η Μαλαισία απειλούν και κάνουν λόγο για εμπορικό προστατευτισμό.

Εκτός από την Ε.Ε. μεγάλες εταιρείες τροφίμων και ποτών προσπαθούν να πείσουν τους καταναλωτές ότι λαμβάνουν μέτρα για να περιορίσουν τις αρνητικές συνέπειες στην παραγωγή φοινικέλαιου ασκώντας πίεση στους προμηθευτές τους να συμμορφωθούν στα πρότυπα αειφορικής γεωργίας.

Για παράδειγμα, η Nestle έχει θέσει ως στόχο μέχρι το 2020 την προμήθεια 100% πιστοποιημένου φοινικέλαιου και μέσω της ιστοσελίδας της ενημερώνει τους καταναλωτές για τις κινήσεις της πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Ωστόσο, ο εντοπισμός και η επιλογή των προμηθευτών εκείνων που τηρούν αειφορικές πρακτικές δεν είναι εύκολη δουλειά λόγω του τεράστιου μεγέθους των αλυσίδων εφοδιασμού.

Εδώ έρχεται να βοηθήσει η τεχνολογία.

Για παράδειγμα, ο μεγαλύτερος παραγωγός φοινικέλαιου στον κόσμο (Wilmar), ανακοίνωσε τον Δεκέμβριο ότι θα χρησιμοποιήσει δορυφόρους για να παρακολουθήσει τους προμηθευτές του σε μια νέα προσπάθεια να εξαλείψει την αποψίλωση από την αλυσίδα εφοδιασμού του.