κινα

Κίνα: Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας τροφίμων στον κόσμο – Απαραίτητη η κατοχύρωση εμπορικού σήματος

Η Κίνα δεν είναι μόνον ένας πολύ μεγάλος παραγωγός. Είναι ταυτόχρονα και μια νέα πολύ μεγάλη αγορά και μάλιστα η ταχύτερα αναπτυσσόμενη σε όλο τον κόσμο. Η ραγδαία ανάπτυξη της κινεζικής οικονομίας τα τελευταία δέκα χρόνια, επέφερε, μεταξύ άλλων, και  βελτίωση του επιπέδου ζωής.

Η Κίνα, από το 2011 εως σήμερα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας τροφίμων στον κόσμο. Εισάγονται τρόφιμα από 61 χώρες ενώ είναι καταχωρημένοι 90.000 εξαγωγείς διεθνώς.

Η εισαγωγή τροφίμων στην Κίνα επιτρέπεται εφόσον εξεταστεί το σύστημα ελέγχων της χώρας εξαγωγής και κριθούν ικανοποιητικές οι διαδικασίες που ακολουθεί. Οι κανόνες ελέγχου και καραντίνας θα πρέπει να συμμορφώνονται στα κινεζικά πρότυπα και οι εισαγωγείς πρέπει να παρουσιάζουν πλήρη τεκμηρίωση για τα εισαγόμενα τρόφιμα καθώς και ανιχνευσιμότητα.

Από 1.10.2015 είναι σε ισχύ ο νέος Νόμος περί ασφάλειας τροφίμων ο οποίος εισάγει μια σειρά από νέες διατάξεις και τροποποιεί παλαιότερες επί το αυστηρότερο.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Κίνας όπως αυτά καταχωρούνται στη βάση του παγκόσμιου εμπορίου των Ηνωμένων Εθνών η Ελλάδα για το 2015 βρίσκεται στην 60η θέση (από την 56η θέση το 2014) των εξαγωγών της Κίνας με δολ. ΗΠΑ, και στην 102η θέση (από την 98η θέση) όσον αφορά στις εισαγωγές της Κίνας από άλλες χώρες με συνολικές εισαγωγές για το 2015 περίπου 286 εκατ. δολ. ΗΠΑ.

Κατανάλωση

Σε τρόφιμα, ο μέσος Κινέζος καταναλώνει περισσότερο δημητριακά, φυτικά έλαια, κρέατα, ψάρι, φρέσκα φρούτα και λαχανικά, τσάι και ποτά (κυρίως, κινέζικη μπύρα και soft drinks, και λιγότερο κρασί, με προτίμηση στο κόκκινο με φρουτώδη γεύση), καθώς και καρυκεύματα σε στερεά μορφή. Η ζήτηση για τα εν λόγω τρόφιμα παρουσιάζει συνεχή αυξητική τάση, έως και 10% ετησίως.

Ανάλογα με την ηλικία, διαφοροποιούνται και οι καταναλωτικές συνήθειες:

  • οι μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές, οι οποίοι είναι, γενικά, προσηλωμένοι στις παραδόσεις, καταναλώνουν περισσότερο ρύζι, φρέσκα φρούτα και λαχανικά, και τσάι
  • οι νεώτεροι σε ηλικία (επονομαζόμενοι και young achievers), και ειδικά οι ηλικίες κάτω των τριάντα ετών, που διανύουν την εφηβεία και την πρώτη τους νεότητα στην εποχή της ραγδαίας οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας,  ακολουθούν λιγότερο το παραδοσιακό μοντέλο διατροφής, και υιοθετούν, όλο και περισσότερο, τις  καταναλωτικές συνήθειες της Δύσης. Για τη διατροφή τους προτιμούν προπαρασκευασμένα τρόφιμα, σνάκς, κρέατα, ανθρακούχα και αλκοολούχα ποτά, και δείχνουν προτίμηση για τα εστιατόρια ταχυεστίασης, λόγω μιμητισμού των καταναλωτικών συνηθειών της Δύσης.

Κατοχύρωση εμπορικού σήματος

Προϊόντα ελληνικών εταιρειών, οπωσδήποτε θα πρέπει να διασφαλίσουν εκ των προτέρων ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με το διακριτικό σήμα και το λογότυπο αυτών. Παγίως επισημαίνεται η ανάγκη κατοχύρωσης του/ων εμπορικού/ων σήματος/ων, καθώς και του brand name κάθε ελληνικής εταιρίας και των προϊόντων της πριν τη δραστηριοποίηση στην κινεζική αγορά, καθώς είναι συχνό το φαινόμενο τόσο της αντιγραφής προϊόντων, όσο και της κακόβουλης κατοχύρωσης εμπορικών σημάτων με στόχο την απόσπαση χρημάτων, ή την παρεμπόδιση πρόσβασης στην τοπική αγορά.

Η κατοχύρωση brand name στη Λ.Δ. Κίνας δεν είναι υποχρεωτική. Παρόλα αυτά συνιστάται μετ΄ επιτάσεως, λόγω της υπάρχουσας κατάστασης, όσον αφορά την καταπάτηση εμπορικών σημάτων και πνευματικής ιδιοκτησίας στην Κίνα, καθώς δεν υπάρχει κάλυψη από την κατοχύρωση του εμπορικού σήματος.

Για την κατοχύρωση εμπορικού σήματος στην Κίνα δεν είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία στη χώρα, ωστόσο, είναι δια νόμου υποχρεωτική η μεσολάβηση δικηγορικού γραφείου ή εξουσιοδοτημένης ενδιάμεσης εταιρίας.

Ευκαιρίες για τον Έλληνα εξαγωγέα στην Κίνα στις πρώτες του προσπάθειες παρουσιάζονται, καταρχήν,  στη Σαγκάη, στο Πεκίνο και στην Καντόνα, όπου έχουν την έδρα τους όλοι οι σημαντικοί εισαγωγείς και διανομείς τροφίμων και ποτών, καθώς και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ (εγχώριες και ξένες) και πολλά καταστήματα εισαγόμενων τροφίμων.

Σχετικά με την επιλογή των αντιπροσώπων/εισαγωγέων ο Έλληνας εξαγωγέας θα πρέπει να είναι αρκετά προσεκτικός, όχι μόνο κατά την πρώτη συμφωνία συνεργασίας αλλά και μετέπειτα. Κατά κανόνα, συνιστάται, να αποφεύγονται οι επαφές που βασίζονται μόνο στο διαδίκτυο, χωρίς άλλα εχέγγυα, και πριν ξεκινήσει η συνεργασία θα πρέπει να ελέγχεται η αξιοπιστία του  Κινέζου εταίρου.