του Σπήλιου Καταφυγιώτη, Γεωπόνος Αγροτικής Οικονομίας MSc
Είναι γνωστό ότι για να μπορεί κάποιος να λάβει δικαιώματα ενίσχυσης θα πρέπει να είναι ενεργός αγρότης.
Ενεργός αγρότης θεωρείται:
- Αυτός που έλαβε το προηγούμενο έτος συνολικό ποσό άμεσων ενισχύσεων έως 5.000 €
ή
- Αυτός που έλαβε το προηγούμενο έτος συνολικό ποσό άμεσων ενισχύσεων άνω των 5.000 € με την προϋπόθεση…
Σε αυτό το σημείο, πριν λίγες μέρες, έγινε τροποποίηση της προηγούμενης υπουργικής απόφασης (104/7056/21−01−2015).
Με βάση την αρχική υπουργική απόφαση η προϋπόθεση ήταν:
- …το ποσό των άμεσων ενισχύσεων να είναι τουλάχιστον το 10% των συνολικών του εσόδων που αποκτήθηκαν από μη γεωργικές δραστηριότητες.
Με βάση τη τροποποίηση* της απόφασης:
- …το ποσό των άμεσων ενισχύσεων να είναι τουλάχιστον το 5% των συνολικών του εσόδων που αποκτήθηκαν από μη γεωργικές δραστηριότητες.
Ας δούμε με ένα απλό παράδειγμα πως αποτυπώνεται στην πράξη αυτή η τροποποίηση:
Δικαιούχος έλαβε το προηγούμενο έτος άμεσες ενισχύσεις 6.000 €. Για να θεωρηθεί ενεργός αγρότης θα πρέπει:
– Σύμφωνα με την αρχική απόφαση, τα συνολικά έσοδα από μη γεωργικές δραστηριότητες να μη ξεπερνούν τις 60.000 €.
– Σύμφωνα με τη τροποποιημένη απόφαση, τα συνολικά έσοδα από μη γεωργικές δραστηριότητες να μη ξεπερνούν τις 120.000 €!
Ποιους λοιπόν ευνοεί αυτή η τροποποίηση;
Όσους έχουν υψηλά εξωγεωργικά εισοδήματα.
Το πρόβλημα είναι ότι τα χρήματα των άμεσων ενισχύσεων που θα λάβει η χώρα μας είναι συγκεκριμένα και θα μοιραστούν σε όλους τους δικαιούχους, σε όλους τους ενεργούς αγρότες. Άρα όσοι περισσότεροι είναι οι δικαιούχοι, τόσο θα μειώνεται το ποσό που θα λαμβάνει ο καθένας.
Με τέτοιου είδους κανονισμούς, αποφάσεις ή τροποποιήσεις χάνουν την αξία τους οι έννοιες που χρησιμοποιούνται μέσα σε αυτές, όπως πχ. η έννοια του ενεργού αγρότη!
* Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η τροποποίηση της απόφασης αφορά διόρθωση της αρχικής βάσει σχετικού άρθρου του Καν.(ΕΕ) 1307/2013.
Διαβάστε επίσης: