Γενικά, ο καλύτερος τρόπος να παραμείνετε υγιείς είναι να ασκείστε τακτικά και να έχετε μία υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει ποικιλία γαλακτοκομικών προϊόντων, φρούτων και λαχανικών. Αυτό δεν είναι σημαντικό μόνο για τη δική σας υγεία...

Γάλα, απαραίτητο σε όλες τις ηλικίες

Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι γεμάτα θρεπτικά συστατικά που βοηθούν το σώμα σου να μένει υγιές με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Μερικές από αυτές τις θρεπτικές ουσίες είναι:

  • Ασβέστιο
  • Πρωτεΐνες
  • Βιταμίνες D, A και B12

Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι πλούσια σε ασβέστιο, ένα θρεπτικό συστατικό πολύ σημαντικό για τα κόκαλα και τα δόντια σου. Για να διασφαλίσεις ότι τα κόκαλα είναι γερά, είναι σημαντικό να έχεις άφθονο ασβέστιο στη διατροφή σου. Αυτό μπορεί να γίνει πίνοντας συχνά γάλα ή τρώγοντας γαλακτοκομικά προϊόντα, τα οποία αποτελούν τα πλέον πλούσια σε ασβέστιο φαγητά που μπορείς να βρεις.

Τα δόντια σου καλύπτονται από μία ουσία που ονομάζεται σμάλτο. Αυτό είναι το λευκό, σκληρό μέρος του δοντιού σου που μπορείς να δεις πάνω από τα ούλα. Το σμάλτο είναι στην πραγματικότητα το πιο σκληρό συστατικό σε όλο το ανθρώπινο σώμα και είναι ως επί το πλείστον φτιαγμένο από ασβέστιο. Με το να τρως και να πίνεις φαγητά και ροφήματα πλούσια σε ασβέστιο, όπως γάλα, μπορείς να εξασφαλίσεις ότι τα δόντια σου θα μείνουν υγιή και γερά.

Το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν επίσης μεγάλη ποσότητα πρωτεϊνών και μία ποικιλία βιταμινών, τα οποία βοηθούν τα κύτταρα στο σώμα σου να μεγαλώσουν, να αναπλάθονται μόνα τους και να λειτουργούν σωστά. Τα κύτταρα είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί – πολύ μικροί για να τα δεις με το μάτι σου – που καλύπτουν όλα τα διάφορα μέρη του σώματός σου. Έχεις κύτταρα αίματος, δέρματος, μυών και τόσα πολλά άλλα. Αυτά τα κύτταρα δουλεύουν διαρκώς για να εξασφαλίσουν πως τα πάντα στο σώμα σου λειτουργούν σωστά, και η πρωτεΐνη και οι βιταμίνες στο γάλα τα βοηθούν να κάνουν τη δουλειά τους.

Μπορεί να μην το ήξερες, αλλά μεγάλο μέρος του γάλακτος είναι ουσιαστικά νερό. Έτσι, αν πίνεις συστηματικά γάλα, την ίδια στιγμή αποφεύγεις την αφυδάτωση. Όταν οι άνθρωποι δεν λαμβάνουν αρκετό νερό, κατάσταση που καλούμε  « αφυδάτωση », μπορεί να κουραστούν, να γίνουν οξύθυμοι και να έχουν δυσκολίες στο να συγκεντρωθούν. Το να πίνεις γάλα μπορεί να βοηθήσει να επιστρέψεις στο σώμα σου το απαραίτητο νερό, ενώ του παρέχεις υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και άλλα θρεπτικά συστατικά για να σου δώσουν ενέργεια.

Μεγαλώνοντας…

Μετά την ηλικία των 35, τα κόκαλα των ενηλίκων αρχίζουν ουσιαστικά να εξασθενίζουν αντί να χτίζονται, και για τις γυναίκες, η απώλεια οστικής μάζας συμβαίνει ακόμα γρηγορότερα μετά την εμμηνόπαυση. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μία ασθένεια που ονομάζεται οστεοπόρωση, όπου τα κόκαλα είναι πολύ ασθενή ώστε να αντέξουν αυτή την απώλεια. Συχνά δεν παρουσιάζονται συμπτώματα, αλλά τα εύθραυστα κόκαλα βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο να ραγίσουν ή να σπάσουν. Το ίδιο θρεπτικό συστατικό που βοηθά τα παιδιά να μεγαλώσουν κατά τη διάρκεια της βρεφικής ηλικίας είναι αυτό που διατηρεί τα κόκαλά μας δυνατά ως ενήλικες. Διατηρώντας μία δίαιτα πλούσια σε ασβέστιο βοηθά να μειώσουμε την απώλεια οστικής πυκνότητας, την κύρια αιτία εξασθένισης των κοκάλων.

Επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι οι άνθρωποι που διατηρούν ισορροπημένη δίαιτα που περιλαμβάνει γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλών λιπαρών, μπορούν επίσης να μειώσουν τον κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου. Μία μελέτη σε Σουηδούς άντρες είχε σαν πόρισμα ότι «οι άντρες που έπιναν 1,5 ποτήρι γάλα την ημέρα ή περισσότερο, είχαν 33% μικρότερο κίνδυνο για καρκίνο του παχέος εντέρου απ’ αυτούς που είχαν μικρότερη πρόσληψη γάλακτος.» Η μελέτη προχώρησε περαιτέρω, ορίζοντας ότι το ασβέστιο, καθώς και άλλα συστατικά του γάλακτος, λειτουργούσαν ως πιθανά προστατευτικά συστατικά. Μία άλλη μελέτη ανακάλυψε ότι γυναίκες από τη Νορβηγία που έπιναν γάλα ως παιδιά και συνέχισαν τη συνήθεια ως ενήλικες είχαν πολύ μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού από αυτές που δεν έπιναν. Αυτές οι μελέτες ενισχύουν τη σημασία ανάπτυξης καλώς διατροφικών συνηθειών, όπως τη συστηματική κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων σε νεαρή ηλικία και διατηρώντας τις στο πέρασμα των χρόνων.

Ενώ τα μικρά παιδιά μπορούν να επωφεληθούν από το πλήρες γάλα, οι ενήλικες που προσπαθούν να μειώσουν την πρόσληψη λιπαρών μπορούν να πίνουν αποβουτυρωμένο γάλα ή να τρώνε γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, το οποίο συνήθως περιέχει λιγότερο από 2% λιπαρά. Επιπλέον, μελέτες έχουν δείξει ότι το ασβέστιο και άλλα θρεπτικά συστατικά στο γάλα, όπως οι πρωτεΐνες τυρογάλακτος και το συζυγές λινελαϊκό οξύ, μπορούν στην πραγματικότητα να βοηθήσουν τους ανθρώπους να χάσουν βάρος.

Γενικά, ο καλύτερος τρόπος να παραμείνετε υγιείς είναι να ασκείστε τακτικά και να έχετε μία υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει ποικιλία γαλακτοκομικών προϊόντων, φρούτων και λαχανικών. Αυτό δεν είναι σημαντικό μόνο για τη δική σας υγεία, αλλά και για να δίνετε το καλό παράδειγμα στα παιδιά. Οι διατροφικές συνήθειες και συμπεριφορές σε συνδυασμό με την άσκηση αναπτύσσονται σε νεαρή ηλικία, ωστόσο θα συνοδεύουν το παιδί για όλη του τη ζωή.

Ευρωπαϊκή Ένωση-Πρόγραμμα για τη διανομή γάλακτος στα σχολεία