!
Η αγορά ελαιολάδου στις ΗΠΑ – Οι μεγάλοι παίκτες, τιμές και ανταγωνισμός

Η αγορά ελαιολάδου στις ΗΠΑ – Οι μεγάλοι παίκτες, τιμές και ανταγωνισμός

Επιμέλεια: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ

Η Ιταλία κατέχει τη πρώτη θέση στην αγορά του τυποποιημένου ελαιολάδου στις ΗΠΑ, ενώ η Ισπανία καταφθάνει πρώτη στην πώληση χύδην.

Οι ΗΠΑ είναι η μόνη μεταξύ των χωρών που εισάγουν σημαντικές ποσότητες ελαιολάδου, στην οποία υπάρχουν μεγάλοι τοπικοί εμφιαλωτές χύδην εισαγόμενου ελαιολάδου. Στις εγκαταστάσεις εμφιάλωσης καταφθάνει χύδην εισαγόμενο ελαιόλαδο, που προορίζεται για λιανική πώληση, και αναμιγνύεται με ποικίλα άλλα εισαγόμενα ελαιόλαδα, από διάφορες χώρες προέλευσης και ποικιλίες. Οι εν λόγω εταιρείες εμφιάλωσης συσκευάζουν στη συνέχεια τα προϊόντα τους και τα πωλούν σε καταστήματα λιανικής, υπό ποικίλες μάρκες ή ιδιωτικές ετικέτες, ή στον τομέα των υπηρεσιών τροφίμων.

Το ελαιόλαδο πωλείται σε τρεις κύριους τομείς της αγοράς:

  • σε καταστήματα λιανικής (υπεραγορές, καταστήματα με προϊόντα μεσογειακής διατροφής κλπ),
  • σε υπηρεσίες τροφίμων (εστίαση, ξενοδοχεία κλπ) και
  • σε βιομηχανίες επεξεργασίας τροφίμων (που χρησιμοποιούν ως συστατικό το ελαιόλαδο).

Ο τομέας της λιανικής πώλησης περιλαμβάνει καταστήματα, υπεραγορές, μπουτίκ καταστήματα ελαιολάδου, λαϊκές αγορές, διαδικτυακούς πωλητές και υπαίθρια περίπτερα. Παρόλο που ο τομέας λιανικής υστερεί σε κατανάλωση σε σχέση με τους άλλους δύο τομείς, υπηρεσιών και επεξεργασίας τροφίμων, εντούτοις, μια ενδεχόμενη αύξηση της κατανάλωσης ελαιολάδου στις ΗΠΑ είναι πιο πιθανό να συμβεί στον τομέα της λιανικής πώλησης του προϊόντος.

Στη λιανική αγορά οι καταναλωτές στις ΗΠΑ προτιμούν προϊόντα με σήμανση εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, ενώ το παρθένο ελαιόλαδο δεν είναι ευρέως διαδεδομένο.

Αντίθετα, οι τομείς των υπηρεσιών και της επεξεργασίας τροφίμων παρουσιάζουν μεγάλη ελαστικότητα ζήτησης σε υψηλότερες τιμές πώλησης του προϊόντος, γεγονός που περιορίζει τη ζήτηση του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου (που είναι και το ακριβότερο). Ως εκ τούτου, οι εν λόγω τομείς τείνουν να αγοράζουν χαμηλότερης ποιότητας ελαιόλαδο και να κάνουν προσμίξεις με άλλα, αμφιβόλου ποιότητας, έλαια.

60

Ο ανταγωνισμός βρίσκεται ένα βήμα πριν την αγορά

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών που παράγουν ελαιόλαδο κορυφώνεται σε επίπεδο εμφιάλωσης παρά σε λιανικό επίπεδο.

Ενώ τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα διαφέρουν από χώρα σε χώρα, οι εταιρείες σε πολλές χώρες (περιλαμβανομένων Ελλάδας, Ισπανίας και Τυνησίας) προσανατολίζονται κυρίως σε πωλήσεις ελαιολάδου χύδην σε μονάδες εμφιάλωσης, κυρίως εγκατεστημένες στην Ιταλία, όπου αναμειγνύουν και εμφιαλώνουν ελαιόλαδα από διάφορες πηγές. Ως εκ τούτου, ο ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών παραγωγών εστιάζεται στις πωλήσεις προς τους εμφιαλωτές, ενώ ο άμεσος ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών σε επίπεδο λιανικών πωλήσεων στην αγορά των ΗΠΑ είναι μικρότερος.

Ποιες μάρκες ξεχωρίζουν

Η εγχώρια αγορά ελαιολάδου είναι κατακερματισμένη σε περισσότερες από 500 μάρκες, που διατίθενται λιανικώς σε ολόκληρη τη χώρα. Οι μεγαλύτερες εξ αυτών κυριαρχούν στην αγορά σε όρους τιμολόγησης και διανομής του προϊόντος. Στον τομέα της λιανικής υπάρχουν διακριτοί ηγέτες της αγοράς, με τις τρεις μεγαλύτερες εθνικής εμβέλειας μάρκες (Bertolli, Felipo Berio, Pompeian) να συγκεντρώνουν μαζί το 36% των συνολικών πωλήσεων λιανικής μεταξύ των ετών 2010 και 2012.

Την ίδια περίοδο, ελαιόλαδα με ιδιωτικές ετικέτες συγκέντρωσαν το 29% των λιανικών πωλήσεων, μερίδιο μεγαλύτερο από κάθε άλλη μεμονωμένη μάρκα ελαιολάδου. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα προϊόντα με ιδιωτικές ετικέτες είναι συνήθως φθηνότερα και παρόλο που οι μεγάλες μάρκες διαθέτουν δύναμη στην αγορά, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ καθοδηγούνται περισσότερο από την τιμή και δεν είναι αρκετά πιστοί σε μία μάρκα όταν επιλέγουν να αγοράσουν ελαιόλαδο.

Ύστερα από τιμοληψία του προϊόντος σε τρεις διαφορετικής κλίμακας ποιότητας και τιμών υπεραγορές (super markets) της μητροπολιτικής περιοχής της Ουάσιγκτον καταγράφηκαν οι κάτωθι τιμές λιανικής πώλησης του ελαιολάδου:

Επεξήγηση

  • Walmart: Υπεραγορά χαμηλότερης ποιότητας και τιμής.
  • Safeway: Μέτρια ποιότητα και προσιτή τιμή.
  • Whole Foods: Υψηλής ποιότητας οργανικά προϊόντα, με αντίστοιχα υψηλή τιμή28

000

Πολλές εταιρείες παράγουν μεγάλο όγκο ελαιόλαδου, και σε διάφορες ποικιλίες, το οποίο διοχετεύουν στη συνέχεια σε μεγάλες αλυσίδες υπεραγορών, όπου πωλείται υπό την ιδιωτική τους ετικέτα. Η τακτική αυτή επιτρέπει στις μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής πώλησης να πωλούν το προϊόν φθηνότερα και να κερδίζουν μερίδιο αγοράς στην ανταγωνιστική με βάση την τιμή αγορά του ελαιολάδου στις ΗΠΑ.

Επιπλέον, όπως διαφαίνεται από την παραπάνω δειγματοληψία, η διακύμανση των τιμών λιανικής είναι εξαιρετικά μεγάλη, με τη μικρότερη να διαμορφώνεται στα 7,14 δολάρια ανά λίτρο και τη μεγαλύτερη να φτάνει ακόμα και τα 30,98 δολάρια ανά λίτρο. Αυτό οφείλεται αφενός στην διαφοροποίηση της ποιότητας του προϊόντος, αφετέρου δε στην ποιότητα γενικά και την τιμολογιακή πολιτική της εκάστοτε υπεραγοράς. Ακόμη και στις ίδιες μάρκες η διακύμανση των τιμών είναι μεγάλη, καθώς η κάθε υπεραγορά απευθύνεται σε διαφορετικό οικονομικό επίπεδο καταναλωτών. Επίσης, ρόλο παίζει και η ποσότητα της συσκευασίας, για παράδειγμα, η υπεραγορά Walmart πωλεί φθηνότερα το ελαιόλαδο συσκευασμένο σε μεγάλες ποσότητες (διαθέτει έως και 10 συσκευασίες του μισού λίτρου), γεγονός που μειώνει τη μέση τιμή.

Στοιχεία από γραφείο ΟΕΥ Ουάσιγκτον

Διαβάστε επίσης:

H κατανάλωση ελαιολάδου στις ΗΠΑ – Δύσκολη επιλογή για τους καταναλωτές