Κεράσια αξίας 110 €/κιλό!!!

Κεράσια αξίας 110 €/κιλό!!!

του Νίκου Παπαδόπουλου, Επιστημονικός Συνεργάτης και Εκπαιδευτής της Ελληνικής Γεωργίας

Ως γνωστόν το marketing είναι το Α και το Ω ως προς την εμπορική εκμετάλλευση ενός προϊόντος. Αυτό ισχύει και στα τρόφιμα, όπου με τον πιο περίτρανο τρόπο κάποια προϊόντα, χωρίς να έχουν κάποια ιδιαίτερα ποιοτικά ή γευστικά χαρακτηριστικά, βαφτίζονται ως προϊόντα “ιδιαίτερης γευστικής αξίας” και πωλούνται πανάκριβα στις αγορές όλου του κόσμου. Είναι γνωστή η περίπτωση των γαλλικών κρασιών, που χωρίς να διαφέρουν σε τίποτα από κρασιά που παράγονται σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Ελλάδα, έχουν καταφέρει να αποκτήσουν ένα ισχυρό brand name και να πωλούνται πανάκριβα στις αγορές όλου του κόσμου. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με τα Ολλανδικά τυριά, τα οποία πωλούνται και είναι ευρέως γνωστά στις αγορές όλου του κόσμου. Στην πραγματικότητα είναι όχι απλά κατώτερα από τα ελληνικά, αλλά κάποια από αυτά είναι ελάχιστης θρεπτικής αξίας αφού παράγονται από γάλατα κακής ποιότητας, τα οποία προέρχονται από ζώα που δεν διαβιούν σε κατάλληλες συνθήκες για την ομαλή τους ανάπτυξη.

Μια πρόσφατη διατροφική μόδα για καταναλωτές με υψηλό βαλάντιο, έγινε στην Ισπανία με μια νέα παραγωγή κερασιών με την εμπορική ονομασία «Glamour». Τα κεράσια αυτά παράγονται αποκλειστικά σε θερμοκήπια και πωλούνται σαν χρυσός αφού η τιμή τους φτάνει τα 110 ευρώ το κιλό!!! Μάλιστα στα Harrods στο Λονδίνο η τιμή τους ξεπερνά τις 195 λίρες το κιλό ή 3 λίρες (3,5 ευρώ) το κεράσι. Η παραγωγή αυτή ξεκίνησε πειραματικά το 2002 και μέσα σε μια δεκαετία, καθιερώθηκε στις ευρωπαϊκές αγορές και τις αγορές σε τρίτες χώρες, ως το πιο ακριβό εμπορικό σήμα, ιδιαιτέρως σε ότι αφορά τα κεράσια. Μάλιστα λόγω της τιμής τους πολλοί λίγοι Ισπανοί τα έχουν δοκιμάσει, ενώ εξάγονται κυρίως σε χώρες όπως η Ρωσία. Τα κεράσια αυτά σύμφωνα με τον διευθυντής της εταιρείας Sat Edoa κ. Oscar Ortith, είναι “μοναδικά” αφού όσοι και αν προσπάθησαν να τα μιμηθούν απέτυχαν.

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός γεωπόνος για να καταλάβει την τεράστια παραπλάνηση προς κάποιους καταναλωτές, οι οποίοι δεν γνωρίζουν αλλά αγοράζουν τρόφιμα με μια λογική νεόπλουτου, όπως θα αγόραζαν την ακριβότερη μάρκα τσάντας, ασχέτως αν με απείρως λιγότερα χρήματα θα μπορούσαν να αγοράσουν μια άλλη τσάντα, που μάλιστα μπορεί ποιοτικά να είναι και καλύτερη. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον ειδικοί επιστήμονες να μελετήσουν τι το ιδιαίτερο έχουν αυτά τα κεράσια και πωλούνται τόσο ακριβά, αλλά μάλλον θα απογοητεύονταν αφού πιθανόν δεν θα έβρισκαν καμία διαφορά με τα κοινά κεράσια, εκτός ίσως από το ελάχιστα πιο μεγάλο μέγεθος τους.

Στη βόρεια Ελλάδα (Έδεσσα, Νάουσα) παράγονται κεράσια εκπληκτικής ποιότητας, που όμως δεν βρέθηκε κανένας να τα προωθήσει ως “προϊόντα πολυτελείας” στις αγορές του εξωτερικού, με αποτέλεσμα να πωλούνται πολλές φορές σε εξευτελιστικές τιμές, που είναι ασύμφορες για τον παραγωγό. Είναι αναγκαίο να κατανοήσουμε όλοι ότι δεν αρκεί απλώς να παράγουμε ποιοτικά προϊόντα. Πρέπει με μια κατάλληλη εκστρατεία να το μάθουν και στο εξωτερικό, ίσως και με μια μικρή δόση υπερβολής εκ μέρους μας, ώστε να επιτύχουμε υψηλότερες τιμές. Πέρα από το τι πουλάς, σημασία έχει και πως το πουλάς. Θα μπορούσαμε ως χώρα να πωλούμε προϊόντα όπως τα φρούτα, το ελαιόλαδο, τα κρασιά μας, το μέλι κ.α. ως προϊόντα πολυτελείας και να δημιουργήσουμε ισχυρά brand names, τα οποία να καθιερωθούν στις αγορές του εξωτερικού. Εφόσον δεν παράγουμε ακριβά ρούχα, ακριβά αυτοκίνητα ή ακριβά ρολόγια ας πουλήσουμε ακριβά τα αγροτικά μας προϊόντα, τα οποία όντως διαθέτουν ιδιαίτερα ποιοτικά και γευστικά χαρακτηριστικά σε σχέση με αντίστοιχα άλλων χωρών. Δεν μπορούμε ως χώρα να αναδειχτούμε μέσω της ποσοτικής γεωργίας (λόγω των μικρών μας εκτάσεων), αλλά μόνο μέσω της ποιοτικής, η οποία είναι και πιο προσοδοφόρα. Ικανούς πωλητές χρειαζόμαστε και ανθρώπους με γνώσεις διεθνούς marketing και σίγουρα θα βρεθούν πελάτες να αγοράσουν τα προϊόντα μας ακόμα και στις πιο υψηλές τιμές. Μη ξεχνάμε ότι πέρα από την αντικειμενική αξία ενός αγροτικού προϊόντος, ο πωλητής είναι εκείνος που του δίνει προστιθέμενη αξία και μπορεί κυριολεκτικά να το απογειώσει….