Τι άλλαξε στις διατροφικές συνήθειες των Γάλλων – Τα τρόφιμα με σήμανση “χωρίς”

Τι άλλαξε στις διατροφικές συνήθειες των Γάλλων – Τα τρόφιμα με σήμανση “χωρίς”

Από το 1960 οι διατροφικές συνήθειες των Γάλλων έχουν αλλάξει σημαντικά. Μεταξύ των τροφίμων που είδαν την κατανάλωσή τους να μειώνεται σε ποσοστιαία βάση στο καλάθι του καταναλωτή, διακρίνουμε το κρέας, με την παρουσία του να περνά από τα 26% το 1967 στα 20% το 2015, τα φρούτα και λαχανικά με μείωση από 18% στο 15% καθώς και τα δημητριακά και το ψωμί με μείωση από 14% στο 12%.

Αντιθέτως, η κατανάλωση των γαλακτοκομικών και αυγών καθώς και των γλυκισμάτων (σοκολάτες, μαρμελάδες, κ.α.) αυξήθηκε στο 12% από το 8% και στο 7% από το 5% αντίστοιχα. Σημαντική αύξηση στο καλάθι του καταναλωτή υπάρχει και στα ιχθυηρά, με την παρουσία τους να έχει διπλασιαστεί φθάνοντας το 5% από το 2,5%. Τα μη αλκοολούχα ποτά σημείωσαν επίσης αύξηση (7% από 4%) όπως και οι «ποιοτικοί» οίνοι, ωστόσο η κατανάλωση του αλκοόλ γενικότερα μειώθηκε από το 16% στο12%.

Από την άλλη πλευρά, η εξέλιξη της κατανάλωσης όλων των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, με εξαίρεση αυτής των δημητριακών, σημείωσε μεγάλη άνοδο από το 1960 έως και την 1η δεκαετία του 21ου αιώνα. Όμως οι διακυμάνσεις στα ανωτέρω ποσοστά ήταν έντονες κατά τη διάρκεια της μακράς αυτής περιόδου. Οι μεταβολές που παρατηρήθηκαν σε αυτές τις πέντε δεκαετίες οφείλονται κυρίως στην μεγάλη αύξηση του βιοτικού επιπέδου των καταναλωτών στην Γαλλία. Άλλωστε, αυτό το φαινόμενο της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών σημειώθηκε σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, σημερινά μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Βάσει της έρευνας του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής και Οικονομικών Μελετών Γαλλίας    INSEE, οι αλλαγές οφείλονται αφενός στη βελτίωση της εισοδηματικής θέσης των καταναλωτών και αφετέρου στην επικράτηση της ιδέας της υγιεινής διατροφής. Όλο και περισσότεροι  Γάλλοι καταναλωτές  αναζητούν διατροφικά προϊόντα που θα τους προφυλάξουν από καρδιαγγειακές παθήσεις  και ορισμένες μορφές καρκίνου ενώ συγχρόνως θα επιβραδύνουν τα φαινόμενα της γήρανσης. Επιπλέον, η διατήρηση της καλής φυσικής κατάστασης αποτελεί ένα παράλληλο αιτούμενο. Προϊόντα αντιοξειδωτικά, με ανόργανα στοιχεία και βιταμίνες με χαμηλή περιεκτικότητα αλατιού και ζάχαρης.  Για αυτό τον λόγο τα γεωργικά προϊόντα  και τα  τρόφιμα που διαθέτουν αυτές τις ιδιότητες, αποκτούν ένα προβάδισμα στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Πέραν αυτών, οι αλλαγές οφείλονται στην εμφάνιση των διαφόρων «υγειονομικών κρίσεων» που αφορούσαν κυρίως τα προϊόντα κρέατος  και το έλλειμμα εμπιστοσύνης που δημιουργήθηκε σε μία μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού για αυτά. Ειδικότερα, η αύξηση της κατανάλωσης των ιχθυηρών, των οποίων η κατανάλωση υποκαθιστά άμεσα την κατανάλωση του κρέατος, έχει συντείνει στη μείωση της ζήτησης για τα προϊόντα κρέατος. Επίσης, η επικράτηση των απόψεων της υγιεινής διατροφής και της συνακόλουθης αύξησης της κατανάλωσης άλλων υποκατάστατων προϊόντων έχει συντείνει στη μείωση του μεριδίου των προϊόντων του κρέατος στο καλάθι της νοικοκυράς.

Τρόφιμα με σήμανση “χωρίς”

Οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν συνεχώς τις τελευταίες δεκαετίες στη γαλλική αγορά καθώς παρουσιάζονται διάφορα προβλήματα υγείας που σχετίζονται άμεσα με το είδος της διατροφής. Συγκεκριμένα, η εμφάνιση διατροφικών αλλεργιών οδήγησε στην δημιουργία προϊόντων τα  οποία δεν εμπεριέχουν ορισμένα συστατικά που αποδεδειγμένα έχουν κριθεί ένοχα για τις αλλεργίες. Με την πρόβλημα που δημιουργήθηκε  στη κατανάλωση της λακτόζης, εμφανίστηκαν τα προϊόντα «χωρίς λακτόζη». Προσφάτως, με το πρόβλημα της γλουτένης εμφανίστηκαν στα  δημητριακά, σήματα με το “χωρίς γλουτένη” ενώ συγχρόνως αναδείχθηκαν στα σημεία λιανικών πωλήσεων υποκατάστατα, όπως αλεύρι από ρύζι  ή καλαμπόκι.

Πέραν τούτου, οι διακεκριμένοι αρχιμάγειροι ξεκίνησαν να ενσωματώνουν στη κουζίνα τους κάποιες «χωρίς ζωική πρωτεΐνη» συνταγές, πρακτική που υποστηρίζουν αυστηρά και οι οπαδοί του «vegan». Αυτοί εμφανίζονται πιο απόλυτοι, καθώς αποκλείουν τελείως από την διατροφή τους οτιδήποτε έχει σχέση με προϊόν ζωικής προέλευσης, όπως π.χ. αυγά και τυριά.

Τοιουτοτρόπως, απόκτησαν επιρροή εμπορικές ονομασίες, όπου προ αυτών υπάρχει η λέξη “χωρίς”. Σήμερα, τα είδη ¨χωρίς” αυξάνουν την παρουσία τους στα ράφια όχι μόνων των εξειδικευμένων καταστημάτων αλλά και στις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων.