Δυνατότητα απαγόρευσης της καλλιέργειας ΓΤΟ απο τα κ-μ

«Τα κράτη-μέλη της ΕΕ πρέπει να έχουν τη δυνατότητα απαγόρευσης της καλλιέργειας Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών (ΓΤΟ)», τονίζει σε παρέμβασή του ο ακόλουθος Περιβάλλοντος της μόνιμης αντιπροσωπείας της Ελλάδας στην ΕΕ, δρ Πέτρος Βαρελίδης, ενόψει της σχετικής απόφασης του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος.

Όπως επισημαίνει ο δρ Βαρελίδης, η αδειοδότηση των ΓΤΟ προς καλλιέργεια δεν εξαρτάται από τα κράτη-μέλη της ΕΕ, αλλά αποκλειστικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασφάλειας Τροφίμων, η οποία έχει ήδη αποφανθεί θετικά για 7 από τις 13 αιτήσεις που έχουν κατατεθεί, ενώ για τις υπόλοιπες συνεχίζεται η αξιολόγηση των μελετών ανάλυσης κινδύνου.

«Για τον λόγο αυτό η χώρα μας στα Συμβούλια Υπουργών συστηματικά εγείρει ζήτημα δημοκρατικής νομιμοποίησης των αποφάσεων σε θέματα ΓΤΟ», επισημαίνει ο ακόλουθος, σημειώνοντας ότι «η έλλειψή της υπονομεύει την αξιοπιστία των ευρωπαϊκών θεσμών», κάνοντας ταυτόχρονα λόγο για τη δεδομένη πάγια αρνητική θέση της Ελλάδας.

Σημειώνει δε, ότι στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της 3ης Μαρτίου, η ελληνική Προεδρία ζήτησε και πήρε από 25 κράτη-μέλη ισχυρή εντολή για την επανέναρξη της διαπραγμάτευσης, υπενθυμίζοντας ότι ήδη έχει επιτευχθεί καταρχήν συμφωνία και «αναμένουμε ότι η συμφωνία θα επισφραγιστεί στο ερχόμενο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος που θα διεξαχθεί στις 12 Ιουνίου στο Λουξεμβούργο».

Με τη νέα νομοθεσία, συνεχίζει, τα κράτη-μέλη της ΕΕ αποκτούν για πρώτη φορά τη δυνατότητα να απαγορεύουν μονομερώς, χωρίς την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ΓΤΟ που έχουν αδειοδοτηθεί ή είναι υπό αδειοδότηση στην ΕΕ.

Επιπλέον, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, συμπεριλαμβανομένων της ομάδας των Πρασίνων, έχει ήδη υπερψηφίσει την πρόταση, με ελάχιστες εξαιρέσεις, κυρίως από την ομάδα των ευρωσκεπτικιστών βουλευτών και από κάποιους Ισπανούς ευρωβουλευτές (η Ισπανία είναι η μόνη χώρα που έχει εκτεταμένες καλλιέργειες ΓΤΟ στην ΕΕ).

Ο κ. Βαρελίδης τονίζει, επίσης, ότι «με βάση το δεδομένο συσχετισμό δυνάμεων στην ΕΕ, η στήριξη μαξιμαλιστικών θέσεων με τη διατύπωση -όπως υποστηρίζουν κάποιοι- μιας ριζικά διαφορετικής πρότασης, παρά τη στιγμιαία θετική δημοσιότητα, θα είχε ως αποτέλεσμα το να ναυαγήσει μακροπρόθεσμα οποιαδήποτε πιθανότητα αλλαγής στο αδειοδοτικό νομικό πλαίσιο».

Παράλληλα, αναγνωρίζει ότι «ασφαλώς, η πρόταση που έχουμε καταθέσει δεν είναι αυτή που ιδανικά θα θέλαμε», συμπληρώνοντας, ωστόσο, ότι «ο οποιοσδήποτε αντικειμενικός κριτής θα αντιλαμβανόταν ότι αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού οποιαδήποτε συμφωνία είναι πολύ ευνοϊκότερη από τη σημερινή κατάσταση».

Καταλήγοντας ο ακόλουθος Περιβάλλοντος υποστηρίζει τη διεξαγωγή μίας διαπραγμάτευσης προς την κατεύθυνση μιας λύσης που «θα δώσει για πρώτη φορά ένα νομικό εργαλείο με το οποίο τα κράτη-μέλη θα μπορούν νόμιμα να απαγορεύουν την καλλιέργεια των ΓΤΟ στο έδαφός τους, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργήσει σημαντικότατο νομικό προηγούμενο επί του οποίου μπορεί να βασιστεί οποιαδήποτε μελλοντική προσπάθεια αλλαγής και στην αδειοδότησή τους».