Είσοδος στη βραζιλιανή αγορά ελαιολάδου – Ο 4ος μεγαλύτερος εισαγωγέας ελαιολάδου

Είσοδος στη βραζιλιανή αγορά ελαιολάδου – Ο 4ος μεγαλύτερος εισαγωγέας ελαιολάδου

Επιμέλεια: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ

Με διαρκώς αυξανόμενο αστικό πληθυσμό και μια μεσαία τάξη της οποίας το διαθέσιμο εισόδημα ενισχύθηκε σημαντικά τα προηγούμενα χρόνια, η Βραζιλία αποτελεί ελκυστικό προορισμό για την εξαγωγή ειδών στα οποία δεν διαθέτει αυτάρκεια. Με 204 εκ. κατοίκους, η Βραζιλία είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές τροφίμων στον κόσμο.

Το ελαιόλαδο και οι ελιές αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα και η Βραζιλία έχει ήδη εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς στον κόσμο για τα συγκεκριμένα είδη. Το μερίδιο της Ελλάδας στις εισαγωγές αυτές είναι πολύ χαμηλό, με την αγορά να κυριαρχείται από ελαιόλαδα Πορτογαλίας και ελιές Αργεντινής.

Εγχώρια παραγωγή – Έρευνες για την καλύτερη ποικιλία

Η καλλιέργεια ελαιόδεντρων στη Βραζιλία δεν ξεπερνά τα 5.000 στρέμματα. Καλλιεργούνται τουλάχιστον οι ισπανικές ποικιλίες Picual, Arbosana και Arbequina, η ιταλική Coratina και η ελληνική Κορωνέικη.

Η κρατική Empresa de Pesquisa Agropecuaria de Minas Gerais καλλιεργεί στην πολιτεία Minas Gerais όλες τις ποικιλίες που ευδοκιμούν στη Βραζιλία και παράλληλα αναπτύσσει νέες δικές της.

Παρουσίασε τελικό προϊόν για πρώτη φορά το 2010, μετά από σχεδόν 30 χρόνια έρευνας για την προσαρμογή του ελαιόδεντρου στο τοπικό κλίμα. Αν και η παραγωγή της είναι ακόμα μικρή, φαίνεται ότι κινείται δυναμικά για τη διάδοση της καλλιέργειας, με την παραγωγή 30.000 δενδρυλλίων ελιάς κατ’ έτος με τα οποία προμηθεύει περίπου 60 παραγωγούς στις νοτιοανατολικές πολιτείες της χώρας.

Το ελαιόλαδο και οι ευεργετικές για την υγεία ιδιότητές του είναι γνωστά στους βραζιλιανούς καταναλωτές, οι οποίοι παρουσιάζουν αυξανόμενη ευαισθησία σε θέματα ποιότητας διατροφής και υγείας.

Ο 4ος μεγαλύτερος εισαγωγέας ελαιολάδου

Η Βραζιλία είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος εισαγωγέας ελαιολάδου όλων των ειδών στον κόσμο και μάλιστα, μόνο για ίδια κατανάλωση. Εν μέσω οικονομικής κρίσης και σημαντικής υποτίμησης του ρεάλ έναντι δολαρίου ΗΠΑ και ευρώ το 2015, οι εισαγωγές της χώρας σε παρθένο ελαιόλαδο υποχώρησαν κατά 23,2%. Απώλειες μεγαλύτερες του μέσου όρου καταγράφονται στις εισαγωγές από Χιλή, Τουρκία, Αργεντινή και Ελλάδα, ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν μόνο από την Τυνησία, που έχει και το χαμηλότερο κόστος ανά κιλό.

Η Ελλάδα εξακολουθεί με το ακριβότερο προϊόν μεταξύ των κορυφαίων της αγοράς, γεγονός που είχε την επίδρασή του σε μια περίοδο περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας της Βραζιλίας. Έτσι, οι εξαγωγές μας υποχώρησαν κατά 27,7% και το μερίδιό μας στις εισαγωγές της Βραζιλίας στο 0,8% από 0,9% το 2014, απομακρυνόμενο ακόμα περισσότερο από αυτό των ηγετιδών Πορτογαλίας (57%) και Ισπανίας (21%).

Οι απαιτήσεις για την είσοδο στην αγορά της Βραζιλίας

Η είσοδος στη βραζιλιανή αγορά δεν είναι εύκολη, αφενός λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού, και αφετέρου δεδομένων των αυστηρών εισαγωγικών διατυπώσεων και προδιαγραφών συμμόρφωσης των προϊόντων με τα βραζιλιανά πρότυπα. Ωστόσο, πρόκειται για μια αγορά που προφανώς δεν μπορεί να αγνοηθεί, με τις μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας να έχουν συλλογικές εξαγωγικές προσπάθειες, για την επίτευξη του κρίσιμου μεγέθους, που θα εξασφαλίσει ανταγωνιστικές τιμές, μεγαλύτερη κάλυψη, σταθερή προσφορά και επιμερισμό του κόστους προώθησης και διαχείρισης της εξαγωγικής προσπάθειας.

Σύμφωνα με το πρότυπο του βραζιλιανού Υπουργείου Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Τροφίμων για την ταξινόμηση ελαιολάδων και πυρηνελαίων, το οποίο θέτει παράλληλα απαιτήσεις ποιότητας, σήμανσης και ελέγχου, κάθε φορτίο θα πρέπει να συνοδεύεται από πιστοποιητικό χημικής ανάλυσης, το οποίο οι εξαγωγείς θα πρέπει να προμηθεύονται αποκλειστικά από τα ελληνικά εργαστήρια χημικών αναλύσεων ελαιολάδου, που είναι αναγνωρισμένα από το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου (ΔΣΕ).

Συσκευασία

Η πιο συνηθισμένη συσκευασία παρθένου ελαιολάδου είναι γυάλινη, περιεκτικότητας 500 ml. Τον τελευταίο χρόνο είναι εμφανής η αισθητική αναβάθμιση της συσκευασίας των νεοεισερχόμενων στην αγορά προϊόντων σε σχέση με αυτήν των παραδοσιακών.

Επισήμανση

Τα εισαγόμενα τρόφιμα και ποτά πρέπει να παρέχουν στους καταναλωτές ακριβείς, σαφείς και ευανάγνωστες πληροφορίες για το προϊόν στην πορτογαλική γλώσσα. Είναι πάντως αποδεκτή η πρακτική της επικόλλησης ετικέτας στα πορτογαλικά πάνω στην πρωτότυπη συσκευασία, αρκεί να περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες.

Οι γενικές απαιτήσεις για την επισήμανση τροφίμων είναι οι εξής:

Μπροστινή πλευρά συσκευασίας

  • Τεχνική ονομασία τροφίμου
  • Εμπορική ονομασία
  • Ποσότητα.

Πλαϊνή πλευρά συσκευασίας

  • Κατάλογος συστατικών
  • Χώρα προέλευσης
  • Στοιχεία επικοινωνίας παραγωγού (επωνυμία και διεύθυνση)
  • Στοιχεία επικοινωνίας εισαγωγέα (επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ)
  • Ημερομηνία παραγωγής
  • Ημερομηνία λήξης
  • Αριθμός παρτίδας
  • Οδηγίες φύλαξης
  • Οδηγίες παρασκευής (όταν χρειάζεται)
  • Την πρόταση “Contém Glúten” ή “Não Contém Glúten” (περιέχει / δεν περιέχει γλουτένη), ευκρινώς
  • Διατροφικές πληροφορίες