Εκμηχάνιση ελληνικής γεωργίας: Μέση ηλικία ελκυστήρα 25 έτη

Εκμηχάνιση ελληνικής γεωργίας: Μέση ηλικία ελκυστήρα 25 έτη

Μπορεί πολλά από τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται στην πόλη να διαθέτουν τετρακίνηση, όμως τα μισά από τα αγροτικά μηχανήματα που διαθέτουν οι παραγωγοί δεν έχουν κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Και αυτό είναι μόνο ένα από τα σημεία που ο μηχανολογικός εξοπλισμός των Ελλήνων αγροτών υπολείπεται από αυτόν των Ευρωπαίων συναδέλφων τους, με αποτέλεσμα να χάνεται καθαρό εισόδημα της τάξης του 20%.

Και όμως τα κονδύλια για την εκμηχάνιση της ελληνικής γεωργίας υπάρχουν μέσω των Σχεδίων Βελτίωσης, προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. αλλά στην Ελλάδα προχωρούν με ρυθμούς χελώνας. «Για μία και μόνο προκήρυξη προγράμματος του άξονα 121 “Εκσυγχρονισμός των Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων”, τα Σχέδια Βελτίωσης δηλαδή, χρειάστηκαν 6 χρόνια και ασχολήθηκαν και έβαλαν την υπογραφή τους 4 υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης και 3 Ειδικοί Γραμματείς Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών» τόνισε ο Σάββας Μπαλουκτσής, πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ) μιλώντας στην έκτακτη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου.

«Η εκμηχάνιση της ελληνικής γεωργίας τα τελευταία χρόνια έχει επιβραδυνθεί σημαντικά, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. Η χώρα μας υπολείπεται πολύ τόσο σε αριθμό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο» πρόσθεσε.

Στην Ελλάδα η μέση ηλικία ενός ελκυστήρα είναι 25 έτη, ενώ στις υπόλοιπες χώρες δεν ξεπερνάει τα 15 έτη. Σε ένα σύνολο που υπολογίζεται γύρω στα 180.000 τρακτέρ, ποσοστό 24% είναι ηλικίας μέχρι 15 ετών, μπήκαν δηλαδή στην αγορά μετά το 1998. Αλλο ένα ποσοστό 24% είναι ηλικίας από 16-25 ετών, μπήκαν στην αγορά από το 1989 μέχρι το 1998. Ποσοστό που αγγίζει το 50% είναι ηλικίας 26-40 ετών (μπήκαν στην αγορά πριν από το 1989), ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 2% που είναι πάνω από 40 ετών και μπήκε στην αγορά πριν από το 1974.

Ο πεπαλαιωμένος μηχανολογικός εξοπλισμός σημαίνει οπωσδήποτε μειωμένη ανταγωνιστικότητα για την ελληνική γεωργία και αυξημένους κινδύνους για τους Ελληνες αγρότες που χρησιμοποιούν χωρίς κανένα έλεγχο συχνά επικίνδυνα μηχανήματα.

Στατιστικά στοιχεία

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που παρουσιάστηκαν στη Γενική Συνέλευση από τον Ε. Τσιατούρα, προϊστάμενο της Μονάδας Β1 της ειδικής υπηρεσίας Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης του ΥΠΑΑΤ, από τα 6.371 Σχέδια Βελτίωσης που έχουν εγκριθεί, μόνο τα 910 έχουν ολοκληρωθεί και τα 1.551 έχουν ενεργοποιηθεί. Το 62% (3.910) δεν έχει ενεργοποιηθεί προφανώς γιατί οι αιτούντες δεν διαθέτουν τα ίδια κεφάλαια που απαιτούνται.

ΤΑΝΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ