Υποχώρηση των εισαγωγών γαλακτοκομικών προϊόντων από Ελλάδα στις ΗΠΑ

Υποχώρηση των εισαγωγών γαλακτοκομικών προϊόντων από Ελλάδα στις ΗΠΑ

Το παρελθόν έτος τα γαλακτοκομικά προϊόντα από Ελλάδα εν γένει (όχι μόνο τα τυροκομικά) κατέγραψαν στις Ηνωμένες Πολιτείες εξαγωγές αυξημένες κατά 15,5%. Συγκεκριμένα, η αξία τους ανήλθε σε 27, 766 εκ. δολ. έναντι 24,044 εκ. το 2012.

Τα δύο βασικά εξαγώγιμα γαλακτοκομικά προϊόντα μας στις ΗΠΑ το 2013 ήταν τα τυριά (24,197 εκ. δολ. έναντι 22,779 εκ. το 2012, άνοδος 6,2%) και το στραγγιστό γιαούρτι (2,463 εκ. δολ. έναντι 652 χιλ. το 2012, άνοδος 277%).

Οι εισαγωγές τυριών από Ελλάδα με βάση τη δασμολογική τους κλάση είναι:

  • Κίτρινα-σκληρά (ανάρι, φλάουνα, κασκαβάλ, κασέρι, κεφαλογραβιέρα, κεφαλοτύρι, μακεδονικό, μυζήθρα, πεκορίνο Αμφιλοχίας, σαγανάκι, τουλούμι, whey). Καλύπτουν το 43,34% του συνόλου των σχετικών εξαγωγών μας.
  • Λευκά-μαλακά (μανούρι, χαλούμι, λαδοτύρι, ρικότα, φέτα). Καλύπτουν το 30,97% του συνόλου των σχετικών εξαγωγών μας. Οι εξαγωγές φέτας καλύπτουν το 80-85% κατά μέσο όρο, στη συγκεκριμένη δασμολογική κλάση.
  • Υποκατάστατα και μίγματα τυριών. Καλύπτουν το 9,35% του συνόλου των σχετικών εξαγωγών μας.

Χωρίς ανάλογη συνέχεια;

Η σημαντική άνοδος εξαγωγών προϊόντων γιαούρτης από την Ελλάδα, που παρατηρήθηκε το 2013, φαίνεται ότι δεν έχει διάρκεια, καθώς σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, οι σχετικές εξαγωγές από Ελλάδα κατά το πρώτο οκτάμηνο τρέχοντος έτους είναι σχεδόν μηδενικές, ανερχόμενες σε μόλις έξι χιλιάδες δολάρια. Η τάση αυτή επιβεβαιώνει τις εξελίξεις στο επιχειρηματικό πεδίο, καθώς με την έξοδο της εμπορικής επωνυμίας ΟΛΥΜΠΟΣ, ιδιοκτησίας της ΤΥΡΑΣ ΑΕ, από την αμερικανική αγορά η χώρα μας δεν διαθέτει πλέον τυποποιημένο γιαούρτι ελληνικής παραγωγής στα ράφια των αμερικανικών αλυσίδων τροφίμων.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία των τελωνειακών αρχών των ΗΠΑ, τα οποία αφορούν σε εισαγωγές οκταμήνου, παρατηρείται ελαφρά υποχώρηση των εισαγωγών τυροκομικών από την Ελλάδα κατά 1,5% εν συγκρίσει με την αντίστοιχη περίοδο παρελθόντος έτους. Η υποχώρηση αυτή αφορά κατά κύριο λόγο την αγορά μαλακών-λευκών τυριών (-18,9%) και κατά δεύτερο τα μείγματα και υποκατάστατα τυριών (-21,9%). Αντιθέτως, οι εισαγώγες κίτρινων-σκληρών τυριών εμφανίζουν αύξηση (+7,3%).

Νέες εταιρείες και συμφωνίες συνεργασίας δίνουν αισιοδοξία

Εξαιρετικά ελπιδοφόρα εξέλιξη, φαίνεται να είναι η είσοδος της Chillbox AE, παραγωγό προϊόντων τύπου frozen yogurt, στην αμερικανική αγορά. Η εταιρεία, στην οποία βασικός μέτοχος είναι -μέσω fund- η Εθνική Τράπεζα ενώ με μικρότερο ποσοστό συμμετέχει η “Παγωτά Δωδώνη”, στοχεύει στο άνοιγμα 100 καταστημάτων chillbox στην αμερικανική αγορά σε βάθος τετραετίας. Η ανάπτυξη του δικτύου της θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο στρατηγικής συμφωνίας με την Lymell Holdings LLC, η οποία απέκτησε το αποκλειστικό δικαίωμα δικαιόχρησης (master franchise) για την αμερικανική αγορά. Η επέκταση του δικτύου θα έχει ως αφετηρία την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, με πρώτο σταθμό τη Νέα Υόρκη και δεύτερο την Φλόριντα.

Εξίσου σημαντική είδηση είναι η σύναψη συμφωνίας συνεργασίας της γαλακτοβιομηχανίας ΔΩΔΩΝΗ με την αμερικανική εταιρεία Arthur Schuman Inc. Η εν λόγω εταιρεία δραστηριοποιείται στην αγορά γαλακτοκομικών των ΗΠΑ επί 60 έτη, εκπροσωπώντας μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές γαλακτοβιομηχανίες καθώς και κορυφαίες εταιρίες στον κλάδο παραγωγής και εμπορίας τυροκομικών. Η συνεργασία των δύο εταιρειών, αφορά την εισαγωγή και διανομή των προϊόντων της ΔΩΔΩΝΗ στην αγορά των ΗΠΑ, με έμφαση στη φέτα ΠΟΠ, σε όλες τις κατηγορίες πελατών (λιανική, χονδρική, catering).

Σημειώνεται πώς στο παρελθόν η ΔΩΔΩΝΗ, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ελληνικών τυροκομικών προϊόντων στις ΗΠΑ, εκπροσωπείτο από την ομογενειακών συμφερόντων επιχείρηση FANTIS SA. Η μακροχρόνια αυτή –πλέον των 30 ετών- συνεργασία δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, κυρίως λόγω του περιορισμένου δικτύου διάθεσης των προϊόντων ΔΩΔΩΝΗ πέραν της πολιτείας της Νέας Υόρκης.