Γαλλία: Παραγωγή και κατανάλωση μπύρας – 2ος προμηθευτής της ελληνικής αγοράς

Γαλλία: Παραγωγή και κατανάλωση μπύρας – 2ος προμηθευτής της ελληνικής αγοράς

Η μπύρα στην Γαλλία δεν είναι τόσο δημοφιλής όσο είναι ο οίνος. Το συγκεκριμένο ποτό δεν έχει την παράδοση και την φήμη που έχει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία, η Τσεχία και γενικότερα στις χώρες της Βορείου Ευρώπης.

Το γεγονός της ανεμικής εσωτερικής ζήτησης αντανακλάται και σε επίπεδο παραγωγής, όπου εκτός των μικρών τοπικών παραδοσιακών βιοτεχνικών μονάδων παραγωγής, όλη η παραγωγή κυριαρχείται από ξένους επιχειρηματικούς ομίλους. Επιπλέον, δεν υπάρχουν διεθνώς αναγνωρίσιμες εμπορικές επωνυμίες ποικιλιών μπύρας που θα μπορούσαν να σταθούν με επιτυχία στις διεθνείς αγορές. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που το εξωτερικό εμπόριο του εν λόγω προϊόντος είναι σε μόνιμη βάση ελλειμματικό.

 Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία για το 2013, η μέση κατανάλωση αυτής ανέρχεται στα 30 λίτρα ανά κάτοικο ετησίως, γεγονός που την κατατάσσει στην 26η θέση μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση κατανάλωση ανά κάτοικο στην Γερμανία είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη από εκείνη στην Γαλλία.

Κατανάλωση

Η κατανάλωση μπύρας στην γαλλική αγορά ακολουθεί τα τελευταία τριάντα έτη μία καθοδική πορεία της οποίας η σωρευτική πτώση έχει φθάσει το 30%. Αυτό προφανώς οφείλεται στην μεγάλη επιρροή που έχουν τα προϊόντα οίνου στην κατανάλωση αλκοολούχων ποτών με χαμηλή ή μέση περιεκτικότητα σε αλκοόλ στη γαλλική αγορά.

Σε επίπεδο εταιρειών αλλά και ομώνυμων εμπορικών επωνυμιών οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές είναι η  Kronenbourg και η  Heineken. Η πρώτη  πραγματοποιεί το ήμισυ των πωλήσεών της σε συσκευασίες των 26 φιαλών.  Η δεύτερη πετυχαίνει τις μεγαλύτερες πωλήσεις της σε συσκευασίες  των 6 ή και 12 φιαλών/κυτίων.

Παρόλο την απογοητευτική εικόνα που μας δείχνουν  οι στατιστικές συνολικά για τον κλάδο, η διαφοροποίηση των προτιμήσεων στην κατανάλωση της μπύρας τα τελευταία έτη παρουσιάζει  ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, οι προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού έχουν γίνει πιο επιλεκτικές αναζητώντας ποιοτικές μπύρες με ιδιαίτερες γεύσεις για τις οποίες  είναι έτοιμο να δαπανήσει περισσότερα χρήματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση πολλών βιοτεχνικών ζυθοποιείων των οποίων  η παραγωγή αυξάνεται τα τελευταία έτη με διψήφιους ρυθμούς. Εντούτοις, η επίδραση του φαινομένου αυτού είναι ακόμη μικρή καθόσον  το μερίδιο που κατέχουν αυτές οι βιοτεχνικές ζυθοποιίες στην γαλλική αγορά σε σχέση με την βιομηχανική μπύρα είναι ακόμη πολύ μικρό.

Παραγωγή

Η παραγωγή μπύρας στην Γαλλία κυριαρχείται από τρεις μεγάλους διεθνείς Ομίλους που κατέχουν με το σύνολο των εμπορικών τους επωνυμιών το 85% της συνολικής κατανάλωσης στην χώρα. Αυτές είναι η Ολλανδική Heineken, η Δανέζικη Kronenbourg και η Βελγο-βραζιλιάνικη InBev.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο ζυθοποιών Γαλλίας, υπάρχουν 107 εταιρείες παραγωγής μπύρας στη Γαλλική επικράτεια οι οποίες παράγουν 2000 διαφορετικά είδη μπύρας και απασχολούν σε μόνιμη βάση 4500 εργαζομένους. Πλέον αυτών, υπάρχουν και 600 βιοτεχνίες μικρού μεγέθους. Οι περισσότερες μονάδες παραγωγής ανευρίσκονται στην Βορειοανατολική Γαλλία. Στην περιοχή της Αλσατίας παράγεται το 60% του συνόλου της παραγωγής ενώ στην περιοχή του Nord Pas de Calais το 35%.

Συνολικά η παραγωγή μπύρας έφθασε το 2013  τα 16 εκατ. εκατόλιτρα και είναι σε μόνιμη βάση μικρότερη της πραγματοποιούμενης κατανάλωσης.

Διμερές Εμπόριο

Οι ελληνικές εξαγωγές είναι πολύ μικρές και παρόλο την μεγάλη ποσοστιαία αύξηση που σημείωσαν το 2014 αντιπροσώπευσαν μόνο το 0.7% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Από την άλλη πλευρά η Γαλλία είναι ο 2ος προμηθευτής της ελληνικής αγοράς μετά την Γερμανία. Συγκεκριμένα, το 2013 οι γαλλικές εξαγωγές έφθασαν τα 6,8 εκατ. € ή το 15% της αξίας των συνολικών εισαγωγών μπύρας στην ελληνική αγορά. Το 2014 σημείωσαν μικρή πτώση στα 5,3  εκατ. € όμως αύξησαν το μερίδιο τους στο 17% καθώς η αξία των εισαγωγών στην Ελλάδα σημείωσε μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση.

Από την πλευρά του γαλλικού εξαγωγικού εμπορίου, οι γαλλικές εξαγωγές προς την Ελλάδα ευρίσκονται στην 8η θέση της κατάταξης για το 2014.