Ο κλάδος των βιολογικών προϊόντων την περίοδο της οικονομικής ύφεσης

Ο κλάδος των βιολογικών προϊόντων την περίοδο της οικονομικής ύφεσης

O περιορισμός του διαθέσιμου εισοδήματος λόγω της ύφεσης, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση για την έναρξη νέων επιδοτήσεων, επιβράδυνε τον υψηλό ρυθμό ανόδου των προηγούμενων ετών στον κλάδο των βιολογικών προϊόντων.

Πλέον ο παράγοντας «τιμή» έχει αρχίσει να επηρεάζει αρνητικά την εγχώρια κατανάλωση, καθώς τα βιολογικά προϊόντα, όντας σε ορισμένες κατηγορίες ακριβότερα από τα συμβατικά (ως και 50%), στρέφουν τους έλληνες καταναλωτές σε φθηνότερες λύσεις, παρά την υψηλότερη διατροφική αξία τους. Οι λιανέμποροι, προσπαθώντας να αντιστρέψουν το αρνητικό κλίμα, αύξησαν τις προσφορές στα ράφια τους ώστε να καταστήσουν τα προϊόντα του κλάδου πιο ελκυστικά, αντικαθιστώντας παράλληλα τα εισαγόμενα τρόφιμα με ελληνικά.

Ωστόσο οι κινήσεις αυτές δεν βρήκαν ικανοποιητική ανταπόκριση, με αποτέλεσμα το 2013 αρκετοί κωδικοί βιολογικών προϊόντων να καταργηθούν. Επίσης, σε αρκετά σουπερμάρκετ τα εν λόγω προϊόντα τοποθετούνται στα ίδια ράφια με τα συμβατικά καθώς σταμάτησε η λειτουργία των ειδικών γωνιών.

Θα μπορούσαν οι βιολογικές καλλιέργειες να αντικαταστήσουν τις συμβατικές;

Ωστόσο θετικά μηνύματα προκύπτουν από το μέτωπο των εξαγωγών, καθώς σημαντικό μέρος της ελληνικής παραγωγής διοχετεύεται σε αγορές του εξωτερικού όπου η ζήτηση είναι σαφώς υψηλότερη.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Infobank Hellastat, στο τέλος του 2013 στον κλάδο των βιολογικών προϊόντων δραστηριοποιούνταν συνολικά 23.544 επιχειρηματίες, αριθμός μειωμένος κατά 6% σε σχέση με το 2012, λόγω της υποχώρησης του αριθμού των παραγωγών.

Αναλυτικά το έτος αυτό λειτουργούσαν περίπου 22.000 παραγωγοί, 1.555 μεταποιητές και τρεις εισαγωγικές εταιρείες. Επίσης, η συνολική έκταση των βιολογικών καλλιεργειών διαμορφώθηκε σε 383,6 χιλ. εκτάρια (-17% από το 2012) αποτελώντας περίπου το 11% των συνολικών καλλιεργήσιμων εκτάσεων.

Σύμφωνα με τον κ. Αλέξη Νικολαΐδη, senior analyst της Infobank Hellastart, τα δίκτυα τυποποίησης και διανομής δεν θεωρούνται ακόμη επαρκώς ανεπτυγμένα, με αποτέλεσμα σε αρκετές περιοχές να παρατηρείται περιορισμένη προσφορά προϊόντων ελληνικής παραγωγής. Επίσης, ακόμη και σε τομείς όπου υπάρχει αξιόλογη ελληνική παραγωγή όπως το ελαιόλαδο, το κρασί και τα εσπεριδοειδή, η διείσδυση είναι ακόμη χαμηλή λόγω της ανεπαρκούς ενημέρωσης του κοινού. Τα μειονεκτήματα αυτά έχουν ως συνέπεια την κάλυψη του μεγαλύτερου μέρους των αναγκών της εγχώριας αγοράς από εισαγωγές.

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 39 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:

  • Ο κύκλος εργασιών του δείγματος το 2013 εμφάνισε άνοδο κατά 6,7%, στα 89,39 εκατ. ευρώ.
  • Τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) υποχώρησαν κατά 14,7%, στα 6,19 εκατ., ενώ οι προ φόρων ζημιές περιορίστηκαν στα 0,77 εκατ. από 1,22 εκατ. το 2012.
  • Το περιθώριο EBITDA μειώθηκε οριακά σε 7,2%, ενώ το περιθώριο των προ φόρων κερδών παρέμεινε στάσιμο σε 0,2%.
  • Η κεφαλαιακή μόχλευση παρέμεινε στο 1,2 προς 1.
  • Το μέσο διάστημα είσπραξης απαιτήσεων διαμορφώθηκε στους τέσσερις μήνες.

Κώτσης Βασίλης, TO BHMA

Διαβάστε επίσης:

Βιολογικά κρασιά: Ποικιλίες με υψηλή αντοχή σε ωίδιο και περονόσπορο

Γερμανία: Το κρατίδιο με τα περισσότερα βοοειδή και σε ποιο προτιμούν μόνο βιολογικά προϊόντα