Η κλιματική αλλαγή γυρίζει τους δείκτες στο ρολόι της ημέρας της καταστροφής

Η κλιματική αλλαγή γυρίζει τους δείκτες στο ρολόι της ημέρας της καταστροφής

ΒΙΝΤΕΟ

Ο κόσμος βρίσκεται στο παρά 3 του ολέθρου, μετά την επιστημονική ανακοίνωση ότι η ώρα στο ρολόι της «ημέρας της καταστροφής» άλλαξε για πρώτη φορά από το 2012, και πλέον δείχνει 23:57, με τις 00:00 να αποτελούν τη στιγμή της… κρίσης. «Ο κίνδυνος είναι τεράστιος, αλλά το μήνυμά μας είναι ότι υπάρχει ελπίδα, αφού υπάρχει χρόνος για δράση, αρκεί να ληφθούν οι αναγκαίες αποφάσεις», δήλωσε το απόγευμα της Πέμπτης η Kennette Benedict, διευθύνων σύμβουλος στο Συμβούλιο των Πυρηνικών Επιστημόνων, που δημιούργησε το ρολόι. «Οι συνθήκες είναι τόσο απειλητικές, που αποφασίσαμε να μετακινήσουμε τους δείκτες από τις 23:55 όπου βρίσκονταν το 2012, στις 23:57» συμπλήρωσε.

Η παγκόσμια απειλή που οδήγησε τους επιστήμονες σε αυτήν την απόφαση, δεν είναι μόνο ο ενδεχόμενος πυρηνικός πόλεμος (που αποτέλεσε και την αιτία δημιουργίας του συμβολικού ρολογιού), αλλά η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της: άνοδος της στάθμης των θαλασσών, καύσωνες, ακραία καιρικά φαινόμενα.

Όσον αφορά στην πυρηνική απειλή, υπολογίζεται ότι 16.300 πυρηνικά όπλα παραμένουν ενεργά σε όλο τον κόσμο, ενώ μόλις 50 από αυτά θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μαζικούς θανάτους και μακροπρόθεσμες συνέπειες στην ατμόσφαιρα.

Το ρολόι της ημέρας της καταστροφής

Το τέλος του κόσμου και πόσο κοντά είμαστε σε αυτό, καταδεικνύεται συμβολικά- και αναγνωρισμένα επιστημονικά παγκοσμίως– από το ρολόι της ημέρας καταστροφής (Doomsday clock)! Πρόκειται για ένα ρολόι που λειτουργεί με τη μορφή της αντίστροφης μέτρησης και ελέγχεται με βάση κοινωνικο-οικονομικά, περιβαλλοντικά και, κυρίως, πολιτικά κριτήρια, από το 1947.

Τον έλεγχο των… δεικτών, τον χειρίζεται μια επιτροπή επιστημόνων (που περιλαμβάνει και 18 Νομπελίστες) και αναλόγως των εξελίξεων στον πλανήτη, τους μετακινούν είτε κοντά στα μεσάνυχτα (είναι η στιγμή που ο πλανήτης θα καταστραφεί) είτε πιο μακριά. Το ρολόι βρίσκεται στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο.

Η ιδέα για τη δημιουργία του ήταν η χρήση των ατομικών βομβών στην Ιαπωνία στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και ο επακόλουθος Ψυχρός Πόλεμος, με την απειλή του πυρηνικού ολοκαυτώματος να αιωρείται επί δεκαετίες πάνω από τον πλανήτη. Στην εποχή μας, οι παράγοντες απειλής κατά της Ανθρωπότητας έχουν επεκταθεί και από το 2007 περιλαμβάνουν την κλιματική αλλαγή αλλά και τις νέες εξελίξεις στην επιστήμη και στην τεχνολογία που μπορούν να προκαλέσουν μαζική καταστροφή.

Η αρχική τοποθέτηση των δεικτών ήταν επτά λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα, όταν η Σοβιετική Ένωση ξεκίνησε τις πρώτες δοκιμές πυρηνικών όπλων. Σήμερα, σύμφωνα με την εκτίμηση των επιστημόνων, τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, καθώς βρισκόμαστε στις… 12 παρά 5 ακριβώς.

Η αλλαγή των δεικτών έχει συμβεί 22 φορές μέχρι σήμερα. Η Ανθρωπότητα έφτασε στο παρά 2 το 1953, όταν μέσα σε 9 μήνες οι ΗΠΑ και η Σοβιετική Ένωση πραγματοποιούσαν συνεχείς δοκιμές των θερμοδυναμικών τους όπλων, ενώ ο κίνδυνος υποχώρησε στο παρά 12 το 1963, όταν υπεγράφη μεταξύ των δύο χωρών συνθήκη για μερική απαγόρευση πυρηνικών δοκιμών.

Το 1983 φτάσαμε εκ νέου στο πάρα 3, εν μέσω κορύφωσης του Ψυχρού Πολέμου, με την ένοπλη σύρραξη στο Αφγανιστάν και την ανάπτυξη πυραυλικών συστημάτων -στραμμένων προς τη Ρωσία- στη δυτική Ευρώπη, ενώ η «καλύτερη» εποχή ήταν το 1991 (το ρολόι έδειχνε 23:43), εξαιτίας της πτώσης της Σοβιετικής Ένωσης και μιας νέας συμφωνίας περιορισμού των εξοπλισμών.

Η τελευταία αλλαγή στους δείκτες (23:55) έγινε το 2012 λόγω του πυρηνικού δυστυχήματος της Φουκουσίμα, της μη αποτελεσματικής παγκόσμιας δράσης για τον περιορισμό των πυρηνικών οπλοστασίων και της πιθανότητας για περιφερειακούς, πια πολέμους, ενώ σημαντικός παράγοντας παρέμεινε η κλιματική αλλαγή και οι συνέπειές της για το μέλλον του πλανήτη.

Η συμβολική αυτή απεικόνιση του υπέρτατου κινδύνου που αντιμετωπίζει ο πλανήτης έχει αποτελέσει έμπνευση για πολλά γνωστά τραγούδια, καθώς και για ταινίες.

video platformvideo managementvideo solutionsvideo player

Σωτήρης Σκουλούδης – Κωνσταντίνος Τριανταφυλλόπουλο, ZOUGLA