Οι ελληνικές επιχειρήσεις οφείλουν ωστόσο να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους, που αναμένεται να αναδείξουν περαιτέρω επιχειρηματικές...

Κροατία: Μία χώρα με μικρές δυνατότητες εισαγωγής τροφίμων

Η Κροατία με πληθυσμό 4,3 εκατ. κατοίκους και κατά κεφαλή εισόδημα 10.549 €, αποτελεί μια συγκριτικά μικρή αγορά με περιορισμένα διαθέσιμα εισοδήματα. Κατά το 2012 η χώρα παρουσίασε μείωση του ΑΕΠ κατά 2% ενώ ο μέσος διαθέσιμος μισθός ανήλθε σε  5.458 Κούνα (727 Ευρώ). Οι λιανικές πωλήσεις καθώς και οι εισαγωγές μειώθησαν κατά 3,0% και 0,7% αντίστοιχα.

Η χώρα βρίσκεται σε μεταβατικό περίοδο απελευθέρωσης της αγοράς της και από 1ης Ιουλίου 2013 αποτελεί πλήρες μέλος της Ε.Ε. Η γενική διαπίστωση ωστόσο είναι, ότι υπολείπεται ακόμα σε σημαντικό βαθμό προκειμένου το επιχειρηματικό κλίμα χαρακτηρισθεί ως ανοιχτό και φιλικό προς τους ξένους επιχειρηματίες. Πέραν αυτών η διαρκούσα οικονομική κρίση και μείωση της κατανάλωσης, δημοσίας και ιδιωτικής, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την δυνατότητα απορρόφησης ξένων προϊόντων και υπηρεσιών.

Τα ελληνικά προϊόντα αντιμετωπίζουν πέραν των ανωτέρω και σημαντική  δυσκολία διείσδυσης λόγω του ομοειδούς χαρακτήρα της εγχώριας κροατικής παραγωγής, που είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική στις βασικές κατηγορίες των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων (ελαιόλαδο, γαλακτοκομικά, οινοπνευματώδη, εσπεριδοειδή).

Οι ελληνικές επιχειρήσεις οφείλουν ωστόσο να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους, που αναμένεται να αναδείξουν περαιτέρω επιχειρηματικές ευκαιρίες και προοπτικές για ενίσχυση της ελληνικής παρουσίας στην κροατική αγορά, ανεξάρτητα από τις παρατηρούμενες δυσκολίες πρόσβασης, αφού μετά την  ένταξη της Κροατίας στην Ε.Ε  η εξομάλυνση και προσαρμογή του κροατικού πολιτικοοικονομικού συστήματος στα ευρωπαϊκά απαιτούμενα θα δημιουργήσει συν τω χρόνω ευνοϊκότερες συνθήκες για επιχειρηματική δραστηριότητα και ανάπτυξη εμπορικών σχέσεων.

Αλυσίδες λιανικής τροφίμων              

H εταιρία Konzum, θυγατρική του κυριαρχούντος στην αγορά τροφίμων ομίλου Agrokor, είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής τροφίμων (30% της αγοράς). Ακολουθούν κατά σειρά οι Plodine  (κροατική),  Merkator (σλοβενική)  Billa (αυστριακή), Kaufland  (γερμανική),  Lidl (γερμανική) (μεταξύ 6 – 8% η κάθε μία). Παρά τις συντονισμένες προσπάθειες των ανταγωνιστών να προσελκύσουν τους κροάτες καταναλωτές το Konzum παραμένει πρώτο στις προτιμήσεις τους, πράγμα το οποίο εξηγείται πέραν της ανταγωνιστικότητας και από την παραδοσιακή καταναλωτική τάση για εγχώρια προϊόντα. Το ποσοστό συμμετοχής των εγχωρίων προϊόντων στις κροατικών συμφερόντων αλυσίδες κυμαίνεται μεταξύ 75 και 100%.

Ο όμιλος  AGROKOR στον οποίο ανήκει η αλυσίδα Konzum, είναι η μεγαλύτερη εταιρία στην ευρύτερη περιοχή (μέσω των θυγατρικών του Konzum στην Κροατία και Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Tisak, την σερβική Idea και την βοσνιακή TPDC), περιλαμβάνει δε  παραγωγικές καθώς και εταιρείες λιανικής συσκευασίας, με αποτέλεσμα να διαθέτει στα ράφια της πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ορισμένα από αυτά βρίσκονται στα ράφια και άλλων αλυσίδων (π.χ. αρκετά της κατηγορίας των φυτικών ελαίων).

Τα μερίδια αγοράς κατά τύπο καταστήματος λιανικής είναι 21% για τις υπεραγορές, 28% για τα supermarkets, 5% για τα cash&carry  και 32% για τα μικρά καταστήματα.