ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ. Στην τελική ευθεία εισέρχεται η υλοποίηση του έργου «Re-think Athens / Ξανασκέψου την Αθήνα», που θα μεταμορφώσει το Κέντρο της πρωτεύουσας...

Μία άλλη Αθήνα το 2016;

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΒΙΝΤΕΟ

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η υλοποίηση του έργου «Re-think Athens / Ξανασκέψου την Αθήνα», που θα μεταμορφώσει το Κέντρο της πρωτεύουσας, καθώς μετά την ομόφωνη έγκριση από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Μουσείο αναμένεται η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ.

Οι διαδικασίες, που «τρέχουν» εντός χρονοδιαγράμματος, προβλέπουν την έναρξη εργασιών εντός του 2014, προκειμένου το έργο να ολοκληρωθεί ως το 2016, από όπου θα δημιουργηθούν πεζόδρομοι ήπιας κυκλοφορίας, με κυρίαρχο μέσο το τραμ, ανασχεδιασμός πλατειών, όπως της Πλατείας Ομονοίας που επαναφέρεται στις αρχικές της διαστάσεις και νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα αναζωογονήσουν το Κέντρο.

Τριάντα κτίρια

Σε μια περιοχή, όπου δεσπόζουν περισσότερα από τριάντα κηρυγμένα από το υπουργείο Πολιτισμού νεότερα μνημεία, η μελέτη ανάπλασης του Κέντρου της Αθήνας με επίκεντρο την οδό Πανεπιστημίου συζητήθηκε διεξοδικά από τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων στην πρόσφατη συνεδρίασή του. Εθνική Βιβλιοθήκη, Ακαδημία, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Οφθαλμιατρείο, Αρσάκειο, Εμπειρίκιο Ίδρυμα, κινηματοθέατρο «Ρεξ» και άλλα νεότερα μνημεία του ιστορικού κέντρου θα αποτελέσουν τμήμα ενός μεγάλου περιπάτου, που θα συνδέει τις πλατείες και τις γειτονιές του Κέντρου με τον περίπατο των αρχαιολογικών χώρων, τα ιστορικά κτίρια και τα μεγάλα μουσεία.

Σύμφωνα με την προκριθείσα αρχιτεκτονική μελέτη του ολλανδικού αρχιτεκτονικού γραφείου Okra, θα δίνεται έμφαση στην ανάδειξη των πολεοδομικών και αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών της Πανεπιστημίου, ανάμεσα σε αυτά και των χαρακτηρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού ή το υπουργείο Περιβάλλοντος μνημείων.

Στην ενιαία αυτή πορεία θα συνδέονται το Μουσείο της Ακρόπολης και ο πεζόδρομος της Διονυσίου Αρεοπαγίτου με τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας, τον Εθνικό Κήπο και το Ζάππειο, το Σύνταγμα με την οδό Πανεπιστημίου μέχρι την Πατησίων, το Πολυτεχνείο και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Συγχρόνως η μελέτη στρέφεται στην περιοχή από την Ομόνοια στο Μοναστηράκι, το Θησείο και την Ακρόπολη.

Το βιβλίο της πόλης

«Σε όλο το έργο η γενική προσέγγιση είναι χαμηλών τόνων αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις για την καλύτερη ανάδειξη των μνημείων», εξήγησε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ο καθηγητής του ΕΜΠ, επιστημονικός σύμβουλος στο «Re-think Athens» και μέλος του ΚΣΝΜ, Παναγιώτης Τουρνικιώτης, τονίζοντας πως «η μελέτη αφήνει τα ίδια τα κτίρια, το βιβλίο της πόλης, να έχουν τον πρώτο λόγο».

Σύμφωνα με τον κ. Τουρνικιώτη, οι συγκοινωνιακές μελέτες, με τα μοντέλα που έχουν ελεγχθεί, είναι τα καλύτερα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και δείχνουν ότι σε γενικές γραμμές στο κέντρο θα υπάρχει μείωση της κυκλοφοριακής κίνησης.

Ταυτόχρονα, σημαντικό είναι το γεγονός ότι στη μελέτη έχει προβλεφθεί η χρήση τραμ τελευταίας τεχνολογίας, τα οποία είναι αντικραδασμικά και αντιθορυβικά, για την προστασία του περιβάλλοντος χώρου των μνημείων και των διατηρητέων κτιρίων.

Πανεπιστημίου

Πεζόδρομος Κοραή

Οδός Πατησίων

Πλατεία Ομονοίας

Κοσμάς Ζακυνθινός, ΗΜΕΡΗΣΙΑ