Νέες «απειλές» για τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων

Νέες «απειλές» για τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων

Αποφασισμένη να αναστείλει τις συμβάσεις TIR προς την Ευρώπη για οχήματα προερχόμενα από τη Ρωσία φαίνεται να είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση, κάτι που θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερα εμπόδια στις ελληνικές εξαγωγές.

Η απόφαση για περαιτέρω σκλήρυνση της στάσης της Ε.Ε., η οποία σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές αναμένεται να ληφθεί σύντομα, θα είναι το αποτέλεσμα της παραβίασης εκ μέρους της Ρωσίας της Σύμβασης TIR (Transports Internationaux Routiers – Διεθνείς Οδικές Μεταφορές), αφού αφενός οι ρωσικές αρχές έχουν αποφασίσει να την τερματίσουν στις 30/11/2014, αφετέρου ήδη εφαρμόζουν περιορισμούς, όπως την εφαρμογή της σύμβασης μόνο από ορισμένα σημεία του ρωσικού εδάφους.

Τα προβλήματα ξεκίνησαν ήδη από την προηγούμενη χρονιά οπότε η Ομοσπονδιακή Τελωνειακή Υπηρεσία της Ρωσικής Ομοσπονδίας (FCS) αποφάσισε να προχωρήσει στην επιβολή αυστηρών περιορισμών στη χρήση των δελτίων TIR στο έδαφος της Ρωσίας.

Να σημειώσουμε ότι η σύμβαση TIR είναι το μόνο καθολικό σύστημα διαμετακόμισης που επιτρέπει στα εμπορεύματα να διέλθουν από τη χώρα προέλευσης σε χώρα προορισμού σε σφραγισμένα διαμερίσματα φόρτωσης με τελωνειακή αναγνώριση του ελέγχου κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού.

Η διαδικασία αυτή ελαχιστοποιεί τις διοικητικές και οικονομικές επιβαρύνσεις για τους μεταφορείς αλλά και τις επιχειρήσεις. Ωστόσο, τα μέτρα που έλαβαν οι ρωσικές αρχές είχαν ως αποτέλεσμα την απόρριψη των δελτίων TIR σε όλα σχεδόν τα τελωνεία της Ρωσίας, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις μεταφορών να υποχρεώνονται στην αγορά ρωσικής εγγύησης για τη διαμετακόμιση των εμπορευμάτων.

Σε περίπτωση που δεν αλλάξει η στάση της Ρωσίας τότε αναμένεται ότι η Ε.Ε. θα προχωρήσει την υλοποίηση της απειλής για τερματισμό της σύμβασης TIR, για όσο διάστημα ισχύουν τα μέτρα που έχουν υιοθετήσει οι Ρώσοι.

Μια τέτοια εξέλιξη, όμως, θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο τις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας. Μάλιστα, τυχόν σκλήρυνση της στάσης από την πλευρά της Ευρώπης θεωρείται βέβαιο ότι θα προκαλέσει αντίστοιχες κινήσεις από την πλευρά της Ρωσίας, οδηγώντας σε καθολική απαγόρευση των εξαγωγών, αφού σήμερα υπάρχουν κάποια προϊόντα που εξαιρούνται από το εμπάργκο.

Οι επιπτώσεις

Σημειώνεται ότι η ένταση στις σχέσεις μεταξύ Ε.Ε. και Ρωσίας και η απόφαση για την επιβολή εμπάργκο έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στους Ελληνες μεταφορείς, που έχασαν ξαφνικά μια σημαντική αγορά σε μια εποχή που ο κλάδος περνάει πολύ δύσκολες μέρες.

Περίπου 300 ελληνικά φορτηγά που δραστηριοποιούνταν μόνιμα στη μεταφορά εμπορευμάτων προς τη Ρωσία, κυρίως, αλλά και την Ουκρανία, βρίσκονται πλέον σε εξαιρετικά δύσκολη θέση.

Οι υπολογισμοί αναφέρουν ότι περίπου 230 οχήματα πραγματοποιούσαν μεταφορές προϊόντων μεταξύ των δύο χωρών σε μόνιμη βάση, ενώ περιστασιακά, ανάλογα με τις εποχικές ανάγκες, επιπλέον ακόμη 50 οχήματα έκαναν δρομολόγια.

Το ευρωπαϊκό εμπάργκο είχε ως αποτέλεσμα τα ελληνικά φορτηγά να σταματήσουν τα δρομολόγια προς τη Ρωσία. Παράλληλα η κρίση στις σχέσεις Ρωσίας – Ουκρανίας έπληξε και τους αυτοκινητιστές που έκαναν δρομολόγια προς την Ουκρανία.

Παρότι μικρότερης σημασίας, σε σχέση με την αγορά της Ρωσίας, στην Ουκρανία δραστηριοποιούνταν σε μόνιμη βάση περίπου 50 ελληνικά φορτηγά, τα οποία όμως πλέον έχουν μειωθεί στο μισό.

Η οικονομική επίπτωση για τους Ελληνες αυτοκινητιστές υπολογίζεται στα 10 εκατ. ευρώ ετησίως, ωστόσο το αίτημα να συμπεριληφθούν οι μεταφορείς στους επαγγελματίες που δικαιούνται αποζημίωση δεν έχει βρει, προς το παρόν, ανταπόκριση στις ευρωπαϊκές αρχές.

Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»-ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ, ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ