Σε αναζήτηση νέων αγορών για τα ελληνικά γεωργικά προϊόντα

Σε αναζήτηση νέων αγορών για τα ελληνικά γεωργικά προϊόντα

Με το βλέμμα στραμμένο στη Μόσχα, όπου προσδοκούν, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού στις 8/4, σε κάποιο «δωράκι» του Πούτιν υπό μορφή ανοίγματος της ρωσικής αγοράς στα ελληνικά φρούτα και τα οπωροκηπευτικά, οι παραγωγοί της Μακεδονίας αναζητούν εναλλακτικούς δρόμους για τη διάθεση των προϊόντων τους.

Στόχος η μόνιμη εγκατάσταση του ελληνικού ροδάκινου, του ακτινιδίου, της φράουλας, κ.λπ. σε αγορές όπως της Αραβίας, της Σκανδιναβίας, αλλά και της Μ. Βρετανίας, όπου Ιταλοί, Ισπανοί και Τούρκοι κάνουν «πάρτι», ενώ εμφανής είναι η απεξάρτηση από τη Ρωσία, δεδομένων των ευμετάβλητων σχέσεών της με τη Δύση και του αντίκτυπου στις οικονομικές συναλλαγές. Με τα πρώτα «χτυπήματα», οι πόρτες στην αραβική και σκανδιναβική χερσόνησο μισοάνοιξαν και οι προοπτικές να «ζήσουν» τα ελληνικά προϊόντα, από τον «σιβηρικό χειμώνα» που διανύουν, «αραβική άνοιξη» και «σκανδιναβικά καλοκαίρια», διαγράφονται σοβαρές.

Οι πρώτες εξαγωγές

Τα πρώτα φορτία με ακτινίδια ταξίδεψαν ήδη από την Ημαθία στη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ το καλοκαίρι θα εμφανιστούν στα σούπερ μάρκετ της Σουηδίας, της Φινλανδίας και της Δανίας ελληνικά ροδάκινα και νεκταρίνια. «Η κρίση έχει και τα θετικά της, μας ανάγκασε να αναζητήσουμε και άλλες αγορές», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Κοινοπραξίας Ομάδων Παραγωγών Νομού Ημαθίας, Χρήστος Γιαννακάκης, που πρωτοστατεί στο εγχείρημα.

Ο δρόμος βέβαια γι’ αυτές τις αγορές κάθε άλλο παρά σπαρμένος με… ευρώ ή δολάρια είναι, καθώς για να πιάσουν τα ελληνικά φρούτα «στασίδι» στο τραπέζι του εκεί καταναλωτικού κοινού, ειδικά του απαιτητικού σκανδιναβικού, πρέπει να ανταγωνιστούν σκληρά τα ομοειδή τους ισπανικά, ιταλικά αλλά και τουρκικά, που διακρίνονται για την υψηλή ποιότητα και τις χαμηλές τιμές. «Πέρυσι δοκιμάσαμε να μπούμε στις σκανδιναβικές χώρες, αλλά οι τιμές των Ισπανών ήταν πολύ χαμηλές και η ποιότητά τους υψηλή και δεν τα καταφέραμε, φέτος όμως πήγαμε καλά, κάναμε συμφωνίες, όμως η μάχη με τους ανταγωνιστές είναι σκληρή και θα διαπραγματευόμαστε κάθε εβδομάδα. Μας βοήθησε στην προώθηση και προβολή των προϊόντων μας ένα επιδοτούμενο από την Ε.Ε πρόγραμμα, άσχετο από το εμπάργκο εναντίον της Ρωσίας και τα αντίμετρά της», αναφέρει ο κ. Γιαννακάκης, τονίζοντας πως «οι προοπτικές στις αραβικές χώρες είναι εξαιρετικές και οι Αραβες καλοπληρωτές».

Μετά το πρώτο σοκ από το κλείσιμο της ρωσικής αγοράς, οι παραγωγοί της Μακεδονίας, ή τουλάχιστον μια μερίδα τους, συνειδητοποίησε πως τίποτα πια δεν θα είναι το ίδιο για τα προϊόντα τους. Μέχρι τότε, το σύνολο σχεδόν της παραγωγής ροδάκινου, νεκταρινιού, φράουλας, κ.λπ. «έφευγε χωρίς πολλές σκοτούρες» για τη Ρωσία και την Ουκρανία, δύο χώρες με περισσότερους από 200 εκατ. εν δυνάμει καταναλωτές. Με το ξέσπασμα της κρίσης οι αγροτικές μας εξαγωγές βρέθηκαν στη διελκυστίνδα Ρωσίας – Δύσης και ο αγροτικός κόσμος της Μακεδονίας -και όχι μόνο- ενώπιον καταστροφής.

Η δωρεάν διανομή του μεγαλύτερου μέρους της παραγωγής, με πλήρη επιδότηση της Ε.Ε., πέρυσι σε ιδρύματα ανακούφισε κάπως τους παραγωγούς, όμως το «ξυπνητήρι» ήχησε, διακόπτοντας τον γαλήνιο ύπνο στον «κάμπο», ότι «λευκό γένος» θα απορροφά εσαεί τη σοδειά.

Καθώς οι σιβηρικές θερμοκρασίας μάλλον θα συνεχιστούν στις σχέσεις Ε.Ε. και Ρωσίας, με πιθανότερο να πέσουν και άλλο, ακόμα και αν το Κρεμλίνο, όπως τεχνηέντως καλλιεργεί, χαλαρώσει για λόγους τακτικής τα αντίμετρα στα ελληνικά προϊόντα, ουδείς εγγυάται ότι εάν οι εξελίξεις στο ουκρανικό έδαφος λάβουν δραματικότερες διαστάσεις, δεν θα κλείσει και πάλι τα σύνορα στη γεωργική μας παραγωγή.

Ο δρόμος λοιπόν της απαγκίστρωσης από τη μία και μοναδική, όπως είχε εξελιχθεί για κάποια προϊόντα μας, αγορά, τη ρωσική, που επιχειρούν να ανοίξουν ομάδες παραγωγών της Μακεδονίας, καθίσταται μονόδρομος, αν δεν θέλουμε να χορεύουμε στους ρυθμούς της μπαλαλάικας που ο Πούτιν θα «βαράει» ανάλογα με τις γεωπολιτικές του επιδιώξεις.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΖΙΜΑΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ