Βρώσιμα άγρια χόρτα και υγεία

Βρώσιμα άγρια χόρτα και υγεία

του Κων. Στ. Χαρτζουλάκη – Γεωπόνος

Τα βρώσιμα άγρια χόρτα φυτρώνουν σχεδόν παντού στην Ελλάδα, χωρίς καμία προσπάθεια και ανθρώπινη παρέμβαση.

Η κατανάλωσή τους από τον άνθρωπο έχει ιστορία πάνω από 2500 χρόνια. Υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες γι’ αυτά από το Θεόφραστο (3ος αιώνας π.Χ., Περί Φυτών Ιστορίας), το Νίκανδρο (2ος π.Χ. αιώνας, Γεωργικά), το Διοσκουρίδη (1ος αιώνας μ.Χ, Περί ύλης Ιατρικής), τον Πλούταρχο (60-120 μ.Χ., Περί Σαρκοφαγίας) και πολλούς άλλους.

Έρχονται ξανά στο προσκήνιο μετά από έρευνες που έδειξαν ότι οι Μεσογειακοί λαοί και ιδιαίτερα οι Κρητικοί οφείλουν την καλή τους υγεία στην κατανάλωση άγριων χόρτων.

Τα άγρια χόρτα περιέχουν φυτικές ίνες που είναι απαραίτητες για την πέψη και την ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Περιέχουν μεταλλικά στοιχεία (ασβέστιο, σίδηρο, κάλιο, νάτριο, μαγνήσιο, μαγγάνιο), βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη C, προβιταμίνη Α (καροτίνη), ω-3 λιπαρά αλλά και πολλά φυτοχημικά προϊόντα του δευτερογενείς μεταβολισμού των φυτών (φαινόλες, τερπένια, κλπ), ουσίες απαραίτητες για τον οργανισμό μας γιατί έχουν ορμονική, ενζυμική, αντιοξειδωτική, αντιβακτηριακή, αντιμικροβιακή και αντικαρκινική δράση.

Επιπλέον δεν επιβαρύνουν τον οργανισμό μας με λίπη και έχουν ελάχιστες θερμίδες.

Η περιεκτικότητα τους σε υδατάνθρακες και πρωτεΐνες είναι χαμηλή και χωρίς να αποτελούν την βάση της διατροφής μας, την συμπληρώνουν.

Ο Αντώνης Καφάτος, καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής στην Ιατρική Σχoλή του Πανεπιστημίου Κρήτης που έχει μελετήσει σε βάθος τα άγρια χόρτα και τα οφέλη τους για την υγεία του οργανισμού, αναφέρει σε δημοσίευσή του: «σε ανάλυση 70 λαχανικών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, τα άγρια χόρτα είναι αυτά που προφυλάσσουν περισσότερο από τους καρκίνους και τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Περιέχουν πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες, που μας προφυλάσσουν από το οξειδωτικό στρες, το οποίο είναι υπεύθυνο για την καρκινογένεση και την αθηρωμάτωση. Ακόμα, περιέχουν ιχνοστοιχεία που βοηθούν τα ένζυμα του οργανισμού να δράσουν και να ενισχύσουν την άμυνά μας. Επιπλέον, προστατεύουν την κυτταρική μεμβράνη και το DΝΑ από τοξικούς παράγοντες, όπως είναι οι διοξίνες. Οι παλιοί αγρότες, που αναμείγνυαν 20-30 διαφορετικά είδη χόρτων στις πίτες που έφτιαχναν καθημερινά, έπρατταν πολύ σοφά».

Εκτός από τα παραπάνω είναι και πολύ νόστιμα όπως και να τα μαγειρέψεις.

Ας προσπαθήσουμε να τα βάλουμε στη διατροφή μας.