ellinikigeorgia

Ε.Ε.: Πιο νωρίς οι πληρωμές των ενισχύσεων λόγω ξηρασίας

Η συνεχής και παρατεταμένη ξηρασία που επικρατεί σε διάφορες χώρες της ΕΕ έχει σημαντικό αντίκτυπο στην παραγωγή των αροτραίων καλλιεργειών, καθώς και στις ζωοτροφές.

Παράλληλα η μείωση του επιπέδου των ζωοτροφών έχει ιδιαίτερο αντίκτυπο στο εισόδημα των κτηνοτρόφων, διότι θα αυξήσει το κόστος των εισροών τους, αν υπάρξει έλλειψη χορτονομών αργότερα κατά τη διάρκεια του έτους.

Για τους παραπάνω λόγους η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έλαβε δυο ειδικές αποφάσεις στο πλαίσιο της ισχύουσας νομοθεσίας για την κοινή γεωργική πολιτική:

  • Οι γεωργοί θα μπορούν να λαμβάνουν ποσοστό έως και 70 % των άμεσων πληρωμών και 85 % των πληρωμών στο πλαίσιο της αγροτικής ανάπτυξης ήδη από τα μέσα Οκτωβρίου 2018, αντί να περιμένουν έως τον Δεκέμβριο.
  • Παρεκκλίσεις από τους κανόνες για το “πρασίνισμα” που αφορούν τη διαφοροποίηση των καλλιεργειών και τις περιοχές οικολογικής εστίασης σε γαίες υπό αγρανάπαυση, ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση των εν λόγω γαιών για την παραγωγή ζωοτροφών.

Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο έγκρισης περαιτέρω παρεκκλίσεων από τον οικολογικό προσανατολισμό, προκειμένου να δοθεί στους γεωργούς περισσότερη ευελιξία για την παραγωγή χορτονομής.

Η υφιστάμενη στήριξη στο πλαίσιο της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής

Στο πλαίσιο των υφιστάμενων κανόνων για τις γεωργικές κρατικές ενισχύσεις, μπορούν να χορηγούνται ενισχύσεις ύψους έως 80 % των ζημιών που προκαλούνται λόγω ξηρασίας (ή έως 90 % στις περιοχές με φυσικούς περιορισμούς). Η αγορά χορτονομών μπορεί να πληροί τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση ενίσχυσης είτε ως υλική ζημία είτε ως απώλεια εισοδήματος.

Μπορεί επίσης να χορηγείται αποζημίωση για ζημίες χωρίς να χρειάζεται να γνωστοποιείται στην Επιτροπή (οι λεγόμενες «ενισχύσεις ήσσονος σημασίας»). Τα κράτη μέλη μπορούν να χορηγούν ενισχύσεις ύψους έως 15.000 ευρώ ανά γεωργό σε διάστημα τριών ετών.

Όσον αφορά την αγροτική ανάπτυξη, προβλέπεται ευρύ φάσμα δυνατοτήτων στην ισχύουσα νομοθεσία:

  • Όταν ένα κράτος μέλος αναγνωρίζει την ξηρασία ως «φυσική καταστροφή», μπορεί να παρέχει στήριξη σε ποσοστό έως 100 % για την αποκατάσταση του γεωργικού παραγωγικού δυναμικού που καταστράφηκε λόγω της ξηρασίας. Τα χρήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επενδύσεις όπως η επανασπορά των βοσκοτόπων, για παράδειγμα.
  • οι γεωργοί μπορούν να γνωστοποιούν στις αντίστοιχες εθνικές αρχές περιπτώσεις έκτακτων περιστάσεων και ενδεχομένως να απαλλάσσονται από το οικείο κράτος μέλος από τις δεσμεύσεις τους στο πλαίσιο διαφόρων καθεστώτων. Για παράδειγμα, θα επιτρέπεται στους γεωργούς να χρησιμοποιούν ζώνες ανάσχεσης για ζωοτροφές
  • τα κράτη μέλη μπορούν να παρέχουν στήριξη στους γεωργούς με εργαλεία διαχείρισης κινδύνων. Για παράδειγμα, μπορούν να προβούν σε οικονομικές συνεισφορές σε ταμεία αλληλοβοήθειας για την καταβολή χρηματικών αποζημιώσεων στους πληγέντες γεωργούς. Επίσης, οι γεωργοί που υφίστανται απώλεια εισοδήματος άνω του 30 % του μέσου ετήσιου εισοδήματος τους, θα λάβουν οικονομική αποζημίωση.