Η θέση των ελληνικών ελιών στην ιαπωνική αγορά – Ποιες αλλαγές φέρνει η εμπορική συμφωνία Ε.Ε. – Ιαπωνίας

Η θέση των ελληνικών ελιών στην ιαπωνική αγορά – Ποιες αλλαγές φέρνει η εμπορική συμφωνία Ε.Ε. – Ιαπωνίας

Το σύνολο σχεδόν των ελιών που καταναλώνεται στην ιαπωνική αγορά εισάγεται αφού οι ποσότητες που παράγονται στην Ιαπωνία είναι αμελητέες, κυρίως εξ αιτίας των κλιματολογικών συνθηκών, σύμφωνα με έκθεση του γραφείου Ο.Ε.Υ. της ελληνικής πρεσβείας στο Τόκυο.

Μόλις την δεκαετία του ’90 οι Ιάπωνες «ανακάλυψαν» το ελαιόλαδο και τις ελιές, στο πλαίσιο προωθητικών ενεργειών για την προβολή της μεσογειακής διατροφής οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν από Ιταλούς ελαιοπαραγωγούς.

Οι ελιές εισάγονται στην Ιαπωνία τόσο συσκευασμένες όσο και σε μορφή χύμα. Το μεγαλύτερο ωστόσο μέρος εισαγωγών βρώσιμων ελιών αφορά συσκευασμένες ελιές.

Στις τυποποιημένες ελιές σε συσκευασία έως 10 κιλών επιβάλλεται δασμός 5,4%, ενώ στις χύμα δασμός 9%. Το προσχέδιο της εμπορικής συμφωνίας ΕΕ-Ιαπωνίας η οποία αναμένεται να υπογραφεί τον Ιούλιο και να τεθεί σε ισχύ το νωρίτερο το 2019 προβλέπει μηδενικό δασμό στις εισαγωγές ελιών από την Ε.Ε. Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 24 της Συμφωνίας στον κατάλογο των ΠΟΠ – ΠΓΕ περιλαμβάνεται η ελιά Καλαμάτας.

Θεαματική αύξηση στις εισαγωγές ελληνικών ελιών

Στην ιαπωνική αγορά κυριαρχούν οι φθηνότερες ισπανικές ελιές και ακολοθούν οι ιταλικές. Οι ελληνικές εξαγωγές ελιών σημείωσαν θεαματική αύξηση το 2017 και το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 4,39% όσον αφορά την αξία.Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2017 οι εξαγωγές ελληνικών ελιών στην Ιαπωνία ανήλθαν σε 433.654 € και 85.809 κιλά, έναντι 213.677 € και 50.529 κιλά το 2016, σημειώντας αύξηση 102,95% κατ’αξία και 69,82% σε ποσότητα.

Σημειώνεται ότι τόσο το 2017, όσο και τα δύο προηγούμενα χρόνια η Ελλάδα κατέλαβε την έκτη θέση στην κατάταξη των χωρών προέλευσης ελιών. Ακολουθούν το Μαρόκο, η Πορτογαλίαμ η Τουρκία και το Περού.

Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα πάντα με την έκθεση του γραφείου Ο.Ε.Υ., η αναγνωρισιμότητα των ελληνικών ελιών είναι γενικά χαμηλή και ο Ιάπωνας καταναλωτής δεν γνωρίζει και δεν μπορεί να εκτιμήσει την υψηλή ποιότητά τους.