Ποια φρούτα/λαχανικά επιλέγουν οι Γερμανοί – Τα κανάλια διανομής

Ποια φρούτα/λαχανικά επιλέγουν οι Γερμανοί – Τα κανάλια διανομής

Η Γερμανία, με πληθυσμό 82 εκατ. είναι η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης και η κυριότερη αγορά προϊόντων διατροφής. Το 2016 ο κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου τροφίμων στη Γερμανία ανήλθε σε 195,5 δις €.

Ποια φρούτα επιλέγουν οι Γερμανοί

Η κατανάλωση νωπών φρούτων ανά νοικοκυριό στην Γερμανία ανέρχεται περίπου σε 88,7 κιλά/έτος.

Τα φρούτα που επιλέγουν οι Γερμανοί καταναλωτές με τη σειρά προτίμησης:

  • Μήλα
  • Μπανάνες
  • Πορτοκάλια
  • Μανταρίνια
  • Σταφύλια
  • Πεπόνια/καρπούζια
  • Φράουλες
  • Αχλάδια
  • Νεκταρίνια
  • Ροδάκινα

Ποια λαχανικά επιλέγουν οι Γερμανοί

Η κατανάλωση νωπών λαχανικών ανά νοικοκυριό στην Γερμανία ανέρχεται περίπου σε 71,7 κιλά/έτος. Δημοφιλέστερο προϊόν είναι οι ντομάτες και ακολουθούν:

  • Καρότα
  • Κρεμύδια
  • Αγγούρια
  • Πιπεριές
  • Μαρούλι
  • Σπαράγγια
  • Μανιτάρια
  • Κολοκύθια
  • Κουνουπίδι
  • Μπρόκολο

Η κατανάλωση φρεσκοκομμένων και συσκευασμένων φρούτων και λαχανικών βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, ωστόσο φαίνεται να υπάρχει ανοδική τάση.

Βιολογικά

Σημαντικό μερίδιο στην αγορά κατέχουν και τα βιολογικά προϊόντα αναδεικνύοντας τη γερμανική αγορά βιολογικών προϊόντων ως τη μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Το 2016 η συγκεκριμένη αγορά αναπτύχθηκε με ρυθμό 10% με τις συνολικές πωλήσεις να ανέρχονται σε 9,48 δις €.

Οι σημαντικότεροι προμηθευτές βιολογικών προϊόντων στην Γερμανία είναι η Ιταλία και η Ισπανία.

Ωστόσο, παρά την είσοδο νέων παικτών στην αγορά βιολογικών προϊόντων και τις υψηλές τιμές των σχετικών προϊόντων στη λιανική, η εφοδιαστική αλυσίδα δεν είναι πάντα σε θέση να εξασφαλίσει το συγχρονισμό μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, με αποτέλεσμα ο παραγωγός να μην επιτυγχάνει πάντα τιμή που να καλύπτει το αυξημένο κόστος παραγωγής.

Τα κανάλια διανομής

Οι αλυσίδες λιανικής κατέχουν μερίδιο που υπερβαίνει σε όρους ποσότητας το 85% της αγοράς, ενώ τα οπωροπωλεία, οι υπαίθριες λαϊκές αγορές και οι απ’ευθείας πωλήσεις λιανικής των παραγωγών έχουν χαμηλότερη σημασία ως κανάλι διανομής φρούτων και λαχανικών.

Η συγκέντρωση στο λιανεμπόριο νωπών οπωροκηπευτικών είναι πολύ υψηλή με τους 4 μεγαλύτερους ομίλους (Edeka, Aldi, Rewe, Lidl), να καταλαμβάνουν 2/3 της αγοράς λαχανικών και άνω των 3/4 της αγοράς φρούτων.

Η υψηλή συγκέντρωση στο λιανεμπόριο έχει σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση αντίστοιχης τάσης συγκέντρωσης και στο στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας – τις εισαγωγές/χονδρεμπόριο – αλλά και την τάση τυποποίησης των νωπών φρούτων και λαχανικών, με την καθιέρωση επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Οι μεγαλύτερες αγορές χονδρικής φρέσκων φρούτων και λαχανικών στην Γερμανία

Οι μεγαλύτερες αγορές χονδρικής της Γερμανίας λειτουργούν στα μεγάλα αστικά κέντρα Μονάχου, Αμβούργου, Βερολίνου και Φραγκφούρτης, ενώ στην περιοχή της Β. Ρηνανίας Βεστφαλίας, εντοπίζονται πολλές μικρότερες αγορές στις πόλεις Düsseldorf, Duisburg, Essen, Dortmund, Köln.

Πηγή: Έκθεση του Γραφείου Ο.Ε.Υ της ελληνικής πρεσβείας στο Βερολίνο